Tips voor meer omzet via je webshop

Je omzet verhogen en je kosten verlagen. Klinkt dat je als muziek in de oren? Lees dan vooral verder, want een toegankelijke website of webshop kan hiervoor zorgen. Veel Nederlandse webshops zijn nog niet toegankelijk voor bezoekers met een beperking. Daardoor lopen zij een grote groep gebruikers en dus potentiële omzet mis. Ook kan een slecht toegankelijke webshop kosten veroorzaken die voorkomen kunnen worden.

We geven je 6 tips om je omzet te verhogen en de kosten te verlagen. 

Tip 1: Houd rekening met klanten met een beperking

Ongeveer 15% van de Nederlandse bevolking heeft een beperking. Wanneer jouw website hier niet op ingericht is, sluit je daarmee een hoop potentiële nieuwe klanten uit. Een gemiste kans, zeker omdat mensen met een beperking over het algemeen zeer loyale klanten zijn. Een positieve ervaring op een website die goed toegankelijk is, maakt het gemak en het vertrouwen om hier terug te keren en opnieuw te kopen een stuk groter. Een toegankelijke website kan dus leiden tot meer sitebezoekers en meer omzet.

Tip 2: Een toegankelijke website wordt beter gevonden in Google

Er is veel overlap tussen toegankelijkheid en zoekmachine optimalisatie, ook wel bekend als search engine optimization (SEO). Google ervaart je website als een blinde en dove gebruiker. Door een website toegankelijk te ontwikkelen kan Google deze veel beter vinden, begrijpen en indexeren. Hoe beter Google begrijpt welke informatie op een website staat, en wat er belangrijk is, hoe hoger deze verschijnt in relevante zoekresultaten. Twee voorbeelden hiervan zijn:

Alternatieve teksten (ALT-teksten)

Een van de toegankelijkheidseisen is dat afbeeldingen voorzien zijn van een beschrijvende tekst. Dit is niet alleen zinvol voor mensen die jouw website gebruiken met behulp van screen-readersoftware, maar ook Google leest en vindt de afbeeldingen dan beter. Lees meer over ALT-teksten ofwel: alternatieve teksten.

Koppenstructuur

Een duidelijke koppenstructuur is vergelijkbaar met de manier waarop teksten zijn geschreven in boeken. De titel van een pagina is een H1-kop, belangrijke onderwerpen een H2-kop, deelonderwerpen een H3-kop etc.

Visuals van een voorbeeld hoe een goede koppenstructuur eruit ziet

Tip 3: Toegankelijkheid verlaagt marketinguitgaven

De kosten voor online marketingdoeleinden zijn gericht op het verbeteren van de zoekresultaten van je website zijn vaak veel hoger dan de kosten voor het toegankelijker maken van je website. Door te investeren in toegankelijkheid kan het rendement op deze online-marketinguitgaven worden verhoogd.

Daarnaast betaal je door middel van (online) advertenties om zoveel mogelijk (relevante) bezoekers naar je website te krijgen die een aankoop kunnen doen. Wanneer 15% van de mensen die je naar de website leidt, de website niet (goed) kunnen gebruiken, is dat een gemiste kans.

Tip 4: Ondertitel je video’s

Veel bedrijven maken gebruik van videomateriaal op hun website of in hun reclame-uitingen, bijvoorbeeld via social media, display banners en andere online advertenties. Video’s zijn echter niet voor iedereen toegankelijk. Zo zijn er 1,3 miljoen Nederlanders met een auditieve beperking. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat maar liefst 80% van de video’s op Facebook zonder geluid wordt afgespeeld. Hierbij kun je denken aan treinreizigers in een stiltecoupé, studenten in een bibliotheek of consumenten die in een luide omgeving de audio niet kunnen horen. Ondertiteling is daarom enorm belangrijk voor het gebruik van video’s. Een bijkomend voordeel hierbij is dat Google een ondertitelbestand ook indexeert. Dit betekent dat een video met ondertiteling beter wordt gevonden dan een video zonder ondertiteling. Een duidelijke win-win dus!

Tip 5: Een goede website beperkt de kosten voor dienstverlening

Internet is nog steeds het goedkoopste verkoop- en informatiekanaal. Tot wel 20 keer goedkoper dan telefonisch contact en zelfs 50 keer goedkoper dan face-to-face contact. Het is dus zeker kostenbesparend als klanten zichzelf kunnen redden op de website, zonder hier telefonische- of fysieke begeleiding bij nodig te hebben. Dit kan de werkdruk op een klantenservice of receptie enorm verlagen.

Tip 6: Een hoge technische kwaliteit drukt de onderhoudskosten

Toegankelijke websites zijn gebouwd volgens internationale standaarden. Een technisch goede website heeft veel voordelen; de websitestructuur is logisch en de site is snel, schaalt uitstekend op verschillende schermformaten en is optimaal vindbaar. Daarnaast bespaar je met een goede website op onderhoudskosten, met name wanneer je toegankelijkheid direct bij de ontwikkeling van je website meeneemt. Maar het ontwikkelen van je website volgens deze standaarden heeft nog een voordeel: het maakt het eenvoudiger om het opgeleverde werk van een leverancier te controleren. De standaarden en het beoogde resultaat zijn immers bij de start van de ontwikkeling van de website vastgesteld en zijn achteraf goed te toetsen.

Hoe toegankelijk is jouw website?

MKB-Nederland lanceerde in samenwerking met Accessibility en Thuiswinkel.org een online zelfscan waarmee ondernemers eenvoudig inzicht krijgen in de mate van toegankelijkheid van de webshop. Ben je benieuwd hoe toegankelijk jouw website of webshop is?

Doe de test via ismijnsitetoegankelijk.nl

Deze websitepagina is tot stand gekomen in samenwerking met Thuiswinkel.org