Kleurenblind? Waar kun je rekening mee houden?

Kleurenblindheid komt veel vaker voor dan je denkt. Van de 17 miljoen mensen in Nederland zijn er zo’n 700.000 kleurenblind. 1 op de 12 mannen en 1 op de 200 vrouwen heeft een kleurstoornis. Zij hebben dus moeite met het onderscheiden van kleuren. Als ondernemer is het van belang dat je samen met je vormgever en/of je webbouwer in gesprek gaat en je hier bewust mee bezig bent zodat huisstijl-items, communicatie-uitingen en je website zo gebruiksvriendelijk en toegankelijk mogelijk zijn voor klanten met kleurenblindheid.

Wat is een kleurstoornis?

Een kleurstoornis betekent dat iemand kleuren niet goed van elkaar kan scheiden of helemaal geen kleurverschil ziet. Niet iedere vorm van kleurenblindheid of een kleurenstoornis is hetzelfde.

Verschillende types kleurenblindheid

Er zijn verschillende type kleurenblindheid, wat betekent dat er ook verschil is in welke kleuren worden waargenomen. We geven je een korte beschrijving van de diverse vormen:

  • Achromatopsie: dit is volledige kleurenblindheid. Geen enkele kleur wordt waargenomen. Alle beelden zijn in zwart, wit en grijstinten.
  • Monochromatopsie: hierbij werkt slechts 1 van de 3 kegeltjes in de ogen. Daardoor ontbreken er 2 kleuren.
  • Anomale trichromatopsie: bij dit type werken alle kegeltjes, alleen werkt er 1 kegeltje net iets minder goed. Dit betekent dat iemand alle kleuren ziet, maar last heeft van kleurzwakte.
  • Protanomalie: kleurzwakte voor rode tinten.
  • Deuteranomalie: kleurzwakte voor groene tinten.
  • Tritanomalie: kleurzwakte voor blauw/gele tinten.

Hoe werkt het in de praktijk?

Wanneer je kleurenblind bent en je een boeket rode bloemen wilt bestellen, wordt het knap lastig wanneer er nergens staat welke kleur het boeket daadwerkelijk is.

Het verhaal van Gijs

Enige tijd geleden deed de expertgroep Opportunities of e-Accessibility van ShoppingTomorrow een gebruikerstest met Gijs die kleurenblind is. Gijs is 28 jaar en heeft moeite met het verschil tussen de kleuren rood en groen. Hij wilde een boeket bestellen via Topbloemen.nl. De expertgroep volgde precies hoe hij de bloemen bestelde voor zijn jarige buurvrouw. Gijs navigeerde vrij makkelijk naar de juiste ‘gelegenheid’ op de website: verjaardag.

De volgende opdracht was een boeket met paarse en rode bloemen te bestellen. Op de vraag of hij de kleuren van de bloemen goed kon zien, antwoorde hij: ‘Gedeeltelijk, maar de kleur rood is ten opzichte van het groene blad moeilijk te zien.’ Uiteindelijk bestelde Gijs vrij gemakkelijk het boeket. Wat hem hielp was de goede omschrijving van de bloemen, bijvoorbeeld: “Prachtig middelgrote rode rozen en mooi groen maken dit boeket een liefdevol gebaar’.

“Wat we hiervan kunnen leren is dat er echt rekening gehouden moet worden met het kleurgebruik op je website en de omschrijving van de producten die je verkoopt. Het is misschien duidelijk voor jou als ondernemer dat dat jurkje blauw is, maar misschien zien je bezoekers het als zwart. Door duidelijke omschrijvingen voorkom je miskopen en kun je veel nieuwe klanten aan je binden. Voor kleurenblinden is online shoppen namelijk heel prettig, als ze maar weten wat welke kleur heeft”, vertelt Mathijs Jansen, marketingmanager bij Topbloemen.nl

Voorbeelden van do’s

Waar kun je zelf op letten, of wat kun je met je vormgever of webbouwer bespreken:

    • Kleurgebruik: met de juiste contrastverhouding(contrast ratio). Teksten moeten altijd goed en duidelijk leesbaar zijn, vandaar dat er een minimum contrast ratio is vastgesteld.
    • Hyperlinks: moeten voldoende opvallen. Naast een andere kleur geven mogen ze ook onderlijnd zijn om voldoende onderscheidend te zijn.
    • Grafieken/Tabellen: die gebruik maken van kleuren om bepaalde sectoren/categorieën aan te geven moeten ook ondersteund worden met tekst en niet alleen met kleur.
    • Invoer- of betalingsmethoden: zoals formulieren moeten voor het weergeven van bv. “verplichte velden” en “foutmeldingen” een tekstuele weergave hebben. Gebruik dus nooit alleen kleur (bijvoorbeeld rood/groene vinkjes). Alle invoervelden moeten ondersteund worden door tekstuele uitleg en icoontjes. Sitebezoekers met een kleurenblindheid begrijpen dan ook dat ze bijvoorbeeld niet volledig zijn geweest, of dat er wat er aan de hand is.
    • Deze handige tool van Accessibility kan je helpen bij het kiezen van de juiste kleuren.

Ben je benieuwd hoe toegankelijk jouw website is?

Doe de test op ismijnsitetoegankelijk.nl

Deze websitepagina is tot stand gekomen in samenwerking met Thuiswinkel.org