Ervaringen

Taeke Reijenga: “Veel bedrijven kennen de European Accessibility Act niet, dit vraagt om actie”

Taeke Reijenga is toegankelijkheidsexpert en CEO van fullservice internetbureau Level Level uit Rotterdam. Volgens hem is het Nederlandse bedrijfsleven nog lang niet klaar om te voldoen aan belangrijke Europese toegankelijkheidsrichtlijn (EAA). De richtlijn die digitale toegankelijkheid vanaf 2025 ook voor bedrijven verplicht maakt. Reden genoeg om hier aandacht voor te vragen.

Lees het volledige bericht

Linda Zwijsen: “Bij Vattenfall staat de klant altijd op nummer 1”

Linda Zwijsen, Manager Customer Experience bij Vattenfall vertelt over het belang en het proces naar een digitaal toegankelijke website. Vattenfall is een energieleverancier die 2 miljoen klanten in Nederland aan energie helpt. Digitale communicatie is voor hen een belangrijke manier om met klanten in contact te staan.

Lees het volledige bericht

Rik Wouters: “Meer bewustwording van toegankelijke websites”

Zorgkosten declareren, een treinreis plannen of winkelopeningstijden opzoeken. Via het internet is het tegenwoordig zo geregeld of opgezocht. Behalve als die handige informatie voor mensen met een beperking onbereikbaar is. Bijvoorbeeld omdat afbeeldingen geen tekstuele beschrijvingen bevatten, zodat de hulpsoftware van een bezoeker met een visuele beperking niets kan voorlezen.

Lees het volledige bericht

Ischa Gast: “Schiphol heeft het meest geleerd van gebruikerstesten”

Ischa Gast was als Front-end developer betrokken bij de ontwikkeling van een toegankelijke website voor luchthaven Schiphol. Door het uitvoeren van gebruikerstesten met ervaringsdeskundigen begreep het hele team het thema toegankelijkheid veel beter en wisten ze het beter toe te passen binnen het project.

Lees het volledige bericht

Dirk: “Online shoppen kan een tijdrovende aangelegenheid zijn”

Dirk (46) is vijftien jaar geleden door een ongeluk van de ene op de andere dag bijna helemaal blind geworden. Dirk weet hoe het is om wel te kunnen zien en is altijd werkzaam geweest als web-developer. Juist daarom kan hij aan ziende mensen goed overbrengen hoe iemand met weinig zicht het online shoppen beleeft.

Lees het volledige bericht

Marianne Dijkshoorn: “Een toegankelijk evenement is per definitie maatwerk”

Marianne Dijkshoorn is evenementenorganisator en heeft zich met haar eigen bedrijf toegelegd op advisering van event-organisaties op het gebied van toegankelijkheid voor mensen met verschillende type beperkingen. Samen met de Coalitie voor Inclusie ontwikkelde ze een digitale routekaart. Dit is een website met uitgebreide informatie en tips over hoe je een toegankelijk evenement kunt organiseren.…

Lees het volledige bericht