Toegankelijkheid is ook (en misschien wel: vooral) een klantvriendelijke en open houding naar klanten. Twijfel je? Vraag je klant gerust of – en hoe – je hem kunt helpen. We geven je 6 tips en aandachtspunten.
Tip 1: Bij een beperking in het zien
- Vraag of je kan helpen met het zoeken naar producten in de winkel.
- Bied (vrijblijvend) een arm aan om met de klant door de winkel te lopen.
- Beschrijf de omgeving goed en duidelijk.
Tip 2: Bij een lichamelijke beperking
- Vraag of je kunt helpen en op welke manier.
- De meeste klanten met een lichamelijke beperking willen zo zelfstandig mogelijk hun boodschappen doen. Help niet meer dan nodig en gewenst is.
- Denk zo nodig creatief en overleg met je klant.
Tip 3: Bij een verstandelijke beperking
- Spreek de klant met een verstandelijke beperking aan en communiceer niet via de begeleider.
- Neem de tijd. Wacht tot je klant klaar is met praten.
- Luister actief: vat samen, check of je het goed begrepen hebt en vraag door.
- Gebruik eenvoudige taal, maar maak het niet kinderlijk.
- Help zo nodig bij het nemen van beslissingen, maar laat de klant zelf beslissen.
Tip 4: Bij een beperking in het horen
- Kijk de gast aan en spreek duidelijk.
- Ondersteun zinnen zo mogelijk met gebaren.
- Veel slechthorenden en doven hebben een aparte manier van spreken. Vraag gerust om herhaling als je de klant niet verstaat en/of begrijpt.
- Schrijf zo nodig iets op om het te verduidelijken.
Tip 5: Assistentiehonden zijn welkom
Niet vergeten: assistentiehonden zijn altijd welkom. Je leest er hier meer over.
Tip 6: Download de tips voor je medewerkers
Alle bovenstaande tips staan ook in een aantrekkelijk opgemaakt PDF-bestand. Je kunt deze uitprinten als flyer of poster voor je medewerkers. Download hier het bestand (PDF, 830KB) (link opent in apart venster).