Hoe gaan jij en je medewerkers om met gasten met een beperking? Je vindt hier 8 tips en aandachtspunten. En weet je het een keer niet zeker? Ga het gesprek aan en vraag je gast gerust hoe je hem kunt helpen.
Tip 1: beperking in het zien
- Beschrijf de omgeving goed en duidelijk.
- Bied een arm aan om de gast te begeleiden naar een zitplaats.
- Vraag of je kan helpen met bijvoorbeeld de menukaart.
Tip 2: lichamelijke beperking
- Geef gasten voldoende tijd, bijvoorbeeld bij het plaatsnemen aan een tafel.
- Vraag of je kunt helpen en op welke manier.
- Denk creatief en overleg met je gast.
Tip 3: verstandelijke beperking
- Spreek de gast met een verstandelijke beperking aan en communiceer niet via de begeleider.
- Gebruik eenvoudige taal, maar maak het niet kinderlijk.
- Doe suggesties om de gast te helpen, bijvoorbeeld door in verschillende woorden uit te leggen wat je bedoelt.
Tip 4: psychische stoornis
- De beperking is niet altijd zichtbaar. Probeer de gast goed te ‘lezen’.
- Bied de gast een rustig plekje aan als hij of zij last heeft van geluid en bewegingen.
- Check of het naar wens is en geef de gast zo nodig wat extra tijd.
Tip 5: luchtwegproblemen
- Bied een tochtvrije plek aan.
- Bied bij een open keuken een tafel aan zo vrij mogelijk van keukengeuren.
Tip 6: beperking in het horen
- Kijk de gast aan en spreek duidelijk.
- Ondersteun zinnen zo mogelijk met gebaren.
- Schrijf zo nodig iets op om het te verduidelijken.
Tip 7: assistentiehonden zijn welkom
Niet vergeten: assistentiehonden zijn altijd welkom. Je leest er hier meer over.
Tip 8: download de poster met tips voor je medewerkers
Alle bovenstaande tips staan ook in een aantrekkelijk opgemaakt PDF-bestand. Je kunt deze uitprinten als flyer of poster voor je medewerkers. Download hier het bestand (PDF, 830KB) (link opent in apart venster).