Tips voor vrijetijdssector

Hoe gaan jij en je medewerkers om met gasten met een beperking? Je vindt hier een aantal tips en aandachtspunten. En weet je het een keer niet zeker? Vraag je gast gerust hoe je hem kunt helpen.

Tips bij beperking in het zien

  • Beschrijf de omgeving goed en duidelijk.
  • Bied een arm aan om de gast te begeleiden naar een zitplaats.
  • Vraag of je kan helpen met bijvoorbeeld de menukaart.

Tips bij lichamelijke beperking

  • Geef gasten voldoende tijd, bijvoorbeeld bij het plaatsnemen aan een tafel.
  • Vraag of je kunt helpen en op welke manier.
  • Denk creatief en overleg met je gast.

Tips bij verstandelijke beperking

  • Spreek de gast met een verstandelijke beperking aan en communiceer niet via de begeleider.
  • Gebruik eenvoudige taal, maar maak het niet kinderlijk.
  • Doe suggesties om de gast te helpen, bijvoorbeeld door in verschillende woorden uit te leggen wat je bedoelt.

Tips bij psychische stoornis

  • De beperking is niet altijd zichtbaar. Probeer de gast goed te ‘lezen’.
  • Bied de gast een rustig plekje aan als hij of zij last heeft van geluid en bewegingen.
  • Check of het naar wens is en geef de gast zo nodig wat extra tijd.

Tips bij luchtwegproblemen

  • Bied een tochtvrije plek aan.
  • Bied bij een open keuken een tafel aan zo vrij mogelijk van keukengeuren.

Tips bij beperking in het horen

  • Kijk de gast aan en spreek duidelijk.
  • Ondersteun zinnen zo mogelijk met gebaren.
  • Schrijf zo nodig iets op om het te verduidelijken.

Tip: assistentiehonden zijn welkom

Niet vergeten: assistentiehonden zijn altijd welkom. Je leest er hier meer over.

Tip: download de poster met tips voor je medewerkers

Alle bovenstaande tips staan ook in een aantrekkelijk opgemaakt PDF-bestand. Je kunt deze uitprinten als flyer of poster voor je medewerkers. Download hier het bestand (PDF, 830KB) (link opent in apart venster).

Vragen of hulp nodig?

Ga naar de contactpagina