Stel je eens voor dat jij een dove of slechthorende klant of gast in gebarentaal ‘welkom’ kunt heten. Of een vraag kunnen stellen als; ‘Kan ik u helpen?’ of ‘Wilt u een koffie of wilt u thee bestellen?’ Hoe mooi zou dat zijn! Een eerste stap naar elkaar beter proberen te begrijpen is dan al gezet.
Bij het woord ’toegankelijkheid’ denk je wellicht al snel aan fysieke toegankelijkheid. Maar er is meer! Cruciaal bij sociale toegankelijkheid is namelijk, te laten zien – in woord en daad – dat iedereen welkom is. En dat je er als ondernemer alles aan doet om iedereen een zo prettig mogelijke ervaring te bieden. Ieder mens wil als normale klant of gast gezien en behandeld worden. Twijfel je? Vraag je klant gerust of – en hoe – je kunt helpen.
MKB Toegankelijk biedt je hiervoor een helpende hand met een ‘Stoomcursus – Gebarentaal voor ondernemers’. Bekijk de video hieronder.
Basisgebaren
Irma Sluis, tolk Nederlands Gebarentaal en bekend van de corona persconferenties op tv, en Tobias de Ronde, docent Nederlands Gebarentaal (zelf vanaf zijn geboorte doof), zochten het voor ons uit. Met een aantal basisgebaren kun je als ondernemer, binnen jouw bedrijf, al aan de slag.
Tevreden klanten
Deze basisgebaren zijn vrij eenvoudig aan te leren en te onthouden. Bij het toepassen van een gebaar zal een dove of slechthorende klant een gastvrij en klantvriendelijk gevoel ervaren. Het is immers leuk als iemand moeite doet je te begrijpen en jouw taal probeert te spreken. Het resultaat; een tevreden en trouwe klant. Ook dàt is toegankelijk ondernemen!