Johan Dijkstra: ‘Veel terugkerende gasten, we hoeven niet te investeren in promotie’

Terugkerende gasten en een verrijking voor hun leven. Johan en Mathilde Dijkstra zijn de eigenaren van de groepsaccommodatie en vakantiewoning De Koekoeksklok in het Drentse Beilen. Johan legt uit hoe mensen die aanpassingen of zorg nodig hebben, onbelemmerd vakantie kunnen vieren.

We regelen het allemaal

Johan: “Mensen die langdurig ziek zijn of die een beperking hebben, willen wél op vakantie. Ze zitten echter vaak met de vraag: hoe regel ik dat allemaal? Mijn vrouw is wijkverpleegkundige geweest en wij werken veel samen met zorgorganisaties in de regio. We regelen het allemaal voor de groepen of individuele gasten die hier komen. Wij zorgen dat alle hulpmiddelen hier in huis zijn en we bieden ze de zorg die ze thuis ook zouden krijgen.”

Fijne luxe

“Zowel de groepsaccommodatie als onze vakantiewoning zijn volledig toegankelijk voor mensen met een beperking. De bedden zijn verstelbaar, er zijn geen drempels, de deuren zijn breed genoeg. De badkamers zijn voorzien van een verstelbare wastafel, toilet met opklapbare beugels en een opklapbare wanddouchestoel. In een aantal badkamers kan een douchebrancard worden geplaatst. Ook beschikken we over een draadloos persoonlijk alarmeringssysteem. Voor gasten die geen beperking hebben, zijn de ruime kamers en de verstelbare bedden een fijne luxe. De schuur heeft aansluitingen voor scootmobielen, mensen kunnen van daaruit zo de Drentse heide op.”

We hebben veel terugkerende gasten en hoeven niet te investeren in promotie.

Persoonlijk contact

“Onze gasten zijn bijvoorbeeld families waarvan iemand extra zorg nodig heeft. Of verzorgingshuizen die met een groep bewoners op vakantie gaan. Ook ontvangen we groepen van bijvoorbeeld De Zonnebloem. Ze kunnen er even lekker tussenuit in een huiselijke omgeving. Het zijn mensen die gesteld zijn op persoonlijk contact. Zo ontstaat een bepaalde sfeer waarbij wij ons heel prettig voelen. Je trekt het type gast aan dat bij je past. En ze zijn netjes met onze spullen.”

Terugkerende gasten

“Een ander voordeel is dat we gasten en groepen hebben die elk jaar weer terugkomen. We hoeven dus niet te investeren in promotie. Bovendien komen de gasten bij ons niet voor één nachtje, maar blijven ze vaak één of twee weken.”

Verrijking

“Onze insteek is dat een verblijf bij ons mensen met een beperking niets extra’s kost. Soms maken we voor de zorg afspraken met de thuiszorgorganisaties. Wat het ons oplevert drukken we niet in geld uit: het verrijkt ons leven. Je doet iets waarbij je je verbonden voelt met de gast.”

Website De Koekoeksklok

Naar overzicht ervaringen

Webinar: MKB Toegankelijke Routes in de Binnensteden – 23 mei

Paul van Workum: “Ook apps horen voor iedereen toegankelijk te zijn”

Implementatiewet toegankelijkheidsvoorschriften aangenomen door Eerste Kamer