‘Gastvrijheidsbooster’

Toegankelijkheid gaat – uiteraard – veel verder dan fysiek ‘zonder drempels’ ergens kunnen binnenkomen. Het gaat óók en misschien wel juist om sociale toegankelijkheid: hoe je als ondernemer en medewerkers klanten en gasten met een beperking benadert. Hoe gastvrij, klantvriendelijk en hulpvaardig je je opstelt. Dit wordt met een mooi woord ‘bejegening’ genoemd.

Cruciaal bij sociale toegankelijkheid is, te laten zien – in woord en daad – dat iedereen welkom is en dat je er als ondernemer alles aan doet om iedereen een zo prettig mogelijke ervaring te bieden. Ieder mens wil als normale klant of gast gezien en behandeld worden. Twijfel je? Vraag je klant gerust of – en hoe – je hem of haar kunt helpen.

Acteur en presentator Tim Haars ging samen met Cynthia, Francis, Sanne en Wilma op pad en vroeg hen naar hun ervaringen op het gebied van ‘sociale toegankelijkheid’. Dit leverde de videoreeks ‘MKB Toegankelijk Gastvrijheidsbooster’ op. Een mooie compilatie van 4 video’s met praktische tips, do’s and don’ts.

‘Gastvrijheidsbooster’ van Cynthia

Cynthia is na een ongeval in een rolstoel terechtgekomen. Net als ieder ander wil Cynthia ontspannen genieten van een dagje shoppen. Een tip van Cynthia; ‘Kijk mensen aan als men je bedrijf binnen komt, behandel iedereen hetzelfde.’

Bekijk meer tips van Cynthia:

‘Gastvrijheidsbooster’ van Francis

Francis is een aantal jaren geleden in een korte tijd zeer slechtziend geworden. Haar leven is verrijkt door de aanwezigheid van haar hulphond. Een tip van Francis; ‘Beschrijf je handelingen waar je mee bezig bent voor iemand die slechtziend of blind is.’ Dan komt men niet voor verrassingen te staan.

Bekijk meer tips van Francis:

‘Gastvrijheidsbooster’ van Sanne

Sanne is een jonge vrouw met een niet zichtbare handicap. Sanne heeft namelijk TOS, een taalontwikkelsstoornis. Ze vertelt dat ze soms niet helemaal begrepen wordt en dat het communiceren lastig gaat. Wat kun jij als ondernemer er aan doen om iedereen zich welkom te laten voelen? Een tip van Sanne; ‘Geef sommige mensen wat meer tijd om een goede zin te formuleren’.

Bekijk meer tips van Sanne:

‘Gastvrijheidsbooster’ van Wilma

Wilma had een drukke baan. Een aantal jaren geleden is zij door een aandoening in een rolstoel terechtgekomen. Toegankelijkheid is volgens haar vooral een open houding naar medewerkers met een beperking. Zie het potentieel en de kwaliteiten van de persoon. Een tip van Wilma: ‘Vraag wat iemand nodig heeft om goed te kunnen functioneren binnen je bedrijf.’ Overigens heeft Wilma inmiddels haar droombaan gevonden!

Bekijk meer tips van Wilma: