Social Media

Je kunt via social media vrij eenvoudig contact maken en houden met (potentiële) klanten. Hoe maak je je social media content toegankelijk voor smartphonegebruikers met een visuele beperking? En waar let je op?

Social media, waar kun je op letten?

Voor social-mediacontent gelden dezelfde basisrichtlijnen als voor andere digitale content. Zorg bijvoorbeeld voor ondertiteling van video’s, voor voldoende contrast op het beeldscherm en uiteraard voor goed leesbare tekst. En een van de belangrijkste aandachtspunten: het bieden van tekstuele alternatieven voor afbeeldingen.

1. Tekstueel alternatief voor afbeeldingen

Plaatjes werken heel goed op social media. Ze trekken aandacht en zijn vaak verhelderend. Voor mensen met een visuele beperking of slechtzienden zijn afbeeldingen echter een probleem. Als je op social media een afbeelding gebruikt, zorg er dan altijd voor dat de visuele informatie ook via tekst wordt aangeboden. Doe dit door een beschrijving van de afbeelding in het bericht zelf te plaatsen én een beschrijving aan de afbeelding toe te voegen binnen het betreffende social-mediaplatform. Het plaatsen van een ID (Image Description) onder de afbeelding is uiteraard ook mogelijk.

2. Plaats tekst in het bericht zelf

Plaats bij voorkeur nooit een bericht dat alleen uit een plaatje bestaat. Zorg altijd voor begeleidende tekst met dezelfde informatie. Als je bijvoorbeeld kiest voor 3 kleine afbeeldingen om een kortingsactie weer te geven, schrijf dan daaronder bijvoorbeeld: ‘Stapelkorting! Bij aankoop van 1 product 30% korting, 2 producten 50% en vanaf 3 producten 70% korting op alle afgeprijsde artikelen’. Kom naar de winkel en profiteer nu!

3. Voeg tekst toe aan de afbeelding

Bij veel kanalen is het mogelijk om aan een afbeelding een beschrijvende tekst toe te voegen. Dat geldt bijvoorbeeld voor Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram. Bij het opstellen van een bericht of tweet zijn er opties om een afbeelding te beschrijven en zo te voorzien van een tekstueel alternatief. Hoe je dat moet doen, verschilt per platform. De alternatieve teksten zijn overigens onzichtbaar voor mensen die geen schermlezer gebruiken.

Let op: goede beschrijvingen zijn beknopt maar beschrijven duidelijk en begrijpelijk wat er op de foto of afbeelding te zien is.

  • Facebook: je klikt op de geselecteerde foto op ‘Foto bewerken’ en daarna op de optie ‘Alternatieve Tekst’.
  • Twitter: je klikt op de geselecteerde foto op ‘Beschrijving toevoegen’.
  • Instagram: upload een afbeelding en klik op ‘Geavanceerde instellingen’, daarna klik je op het het kopje ‘Toegankelijkheid – Alternatieve tekst schrijven’.  Zodra de afbeelding is voorzien van een alternatieve tekst kan Instagram de omschrijvingen van afbeeldingen ook voorlezen.
  • LinkedIn: je klikt op de geselecteerde foto op ‘Foto toevoegen’ en daarna op de optie ‘Alternatieve Tekst toevoegen’.

4. Plaats toegankelijke hashtags

Door elk woord in de hashtag met een hoofdletter te beginnen kunnen spraakprogramma’s deze hashtags voorlezen, anders niet. Om je een voorbeeld te geven; #dusnietzo, #MaarZoDitWerktBeter. Deze manier van een hashtag weergeven is ook beter leesbaar voor mensen die geen visuele beperking hebben.

5. Plaats mentions en hashtags aan het eind

Het plaatsen van mentions en hashtags aan het einde van een bericht maakt het voor schermlezers makkelijker om de hoofdinhoud eerst te lezen. Dit zorgt voor een duidelijkere en meer toegankelijke boodschap voor mensen met visuele beperkingen.

6. Gebruik geen emoticons

Emoticons, gemaakt van leestekens, kunnen verwarrend zijn voor schermlezers. Emoji’s daarentegen worden goed herkend en beschreven door schermlezers. Wel is het belangrijk dat je emoji’s nooit in plaats van een woord gebruikt, niet in het midden van je tekst plaatst en ze ook niet te vaak herhaalt.

7. Gebruik geen ‘leuke’ lettertypes

‘Leuke’ of decoratieve lettertypes zijn vaak moeilijk te lezen, vooral voor mensen met leesproblemen of visuele beperkingen. Ook kunnen schermlezers ze niet altijd goed herkennen. Standaard lettertypes zijn beter leesbaar en zorgen voor een meer toegankelijke tekst.

Bied een alternatief

Niet alle social-mediaplatforms zijn optimaal toegankelijk. Daarom is het raadzaam om als ondernemer altijd een alternatief te bieden voor de informatie die je via social media aanbiedt. Als een bericht op social media bijvoorbeeld vraagt om een reactie van de ontvanger, dan kun je de ontvanger ook de mogelijkheid bieden om te reageren via telefoon, e-mail of via een formulier op je website.

De pagina is in samenwerking met Accessibility ontwikkeld.

Vragen of hulp nodig?

Neem contact met ons op