Leesbaarheid van informatie

Voordelen van leesbare en begrijpelijke informatie

Het verbeteren van de toegankelijkheid van jouw organisatie, het dienstenaanbod maar ook de leesbaarheid en begrijpelijkheid van schriftelijke, digitale en mondelinge informatie, draagt bij aan toegankelijk ondernemen voor iedereen. Een aantal voordelen hiervan zijn:

  • Verbetering van het klantencontact
  • Een verbeterde klantinteractie
  • Meer omzet
  • En uiteindelijk ook een grotere zelfredzaamheid en zelfstandigheid van jouw klanten en gasten.

Ongeveer 2,5 miljoen mensen hebben moeite met lezen en schrijven. Uit onderzoek blijkt dat veel teksten te moeilijk zijn voor mensen voor wie de informatie bedoeld is. Om ervoor te zorgen dat je boodschap goed bij iedereen aankomt, moet deze begrijpelijk zijn en het juiste leesniveau hebben.

Accessibility Leesniveau-Tool

Accessibility (onderdeel van Bartiméus) heeft een ‘Leesniveau-Tool’ ontwikkeld die op basis van een ingevoerde tekst een indicatie geeft van de leesbaarheid van je tekst. Je kunt de ‘Leesniveau-Tool’ hier benaderen.

Buiten de technische leesbaarheid zijn ook de inhoud, de structuur en het design van de tekst belangrijk voor de totale leesbaarheid. Daarom geeft deze tool geen garantie over het precieze leesniveau maar een indicatie. De gratis versie van de tool kan maximaal 10 keer per dag gebruikt worden.

Foto van een gevulde boekenkast