Ervaringen
Toegankelijkheid in de praktijk: zes ketens beoordeeld op toegankelijkheid
Met de inwerkingtreding van de European Accessibility Act (EAA) op 28 juni schoot de vraag naar toegankelijkheidsadvies door het plafond. Nu de eerste stressgolf is gezakt, kijkt Digitaal Toegankelijk terug op een project dat ze hebben uitgevoerd voor MKB Toegankelijk: zes grote winkel- en horecaketens tegelijk doorlichten op fysiek, digitaal én sociaal terrein. Adviseur Aafke…
Lees het volledige berichtJan Smale over chatten met 112: “Hoe slechthorenden snel hulp krijgen in nood”
Jan is samen met zijn dochter thuis wanneer zij plotseling hevige buikpijn krijgt. Ze gilt het uit van de pijn, en hij voelt meteen dat er iets goed mis is. Gelukkig weet Jan wat hij moet doen. Op zijn telefoon heeft hij de 112NL-app geïnstalleerd. Daarmee neemt hij contact op met de alarmcentrale en kan…
Lees het volledige berichtBram Ladage zet de volgende stap naar een inclusieve patatzaak
Sinds 1967 verkoopt Bram Ladage patat ‘voor iedereen’. Maar wat betekent dat in de praktijk? Met die vraag sloot de Rotterdamse formule zich aan bij het Pact Toegankelijke Horeca. Directeur Robin Dijkstra hoefde niet lang na te denken toen het onderwerp tijdens een werkgroep van Koninklijke Horeca Nederland op tafel kwam. “Het pact bood een laagdrempelige manier…
Lees het volledige berichtMohamed Nabih en Rik Wouters: “De Europese Toegankelijkheidsrichtlijn is het startpunt, geen einddoel”
Als ondernemer heb je waarschijnlijk al genoeg aan je hoofd. Daarom is het programma MKB Toegankelijk in het leven geroepen: om ondernemers zo goed mogelijk voor te bereiden op de komst van de Europese Toegankelijkheidsrichtlijn. Onder leiding van projectleider Mohamed Nabih van MKB-Nederland en met de betrokkenheid van ervaringsdeskundigen zoals Rik Wouters, werkt de organisatie…
Lees het volledige berichtIhab Laachir over de toegankelijkheid van streamingsdiensten: “Zonder audiodescriptie is een film lastig te volgen”
Met de komst van de Europese Toegankelijkheidsrichtlijn moeten ook digitale media-aanbieders een extra stapje zetten om hun platformen toegankelijk te maken voor iedereen – met en zonder beperking. In Nederland is het Commissariaat voor de Media (CvdM) verantwoordelijk voor een belangrijk deel van het toezicht hierop. Waarom dat belangrijk is? Dat vertellen ervaringsdeskundige Ihab en…
Lees het volledige berichtHolland & Barrett: “Toegankelijkheid hoort bij gezond leven”
Voor Holland & Barrett begon de deelname aan het Pact Toegankelijk Winkelen met een e-mail. Een klant liep in een winkel in Eindhoven tegen drempels aan – letterlijk en figuurlijk – en bracht dat onder de aandacht. Die mail kwam terecht bij Lynn, verantwoordelijk voor kwaliteit, veiligheid en milieu. "Ik dacht: dit is niet alleen…
Lees het volledige bericht