Linda Bos: ‘Fijn winkelen in toegankelijke winkel’

Het Gehandicapten- en patiënten Platform Zeist toetste de winkels en horecagelegenheden in het centrum op toegankelijkheid. Het Etosfiliaal kwam als beste uit de bus. Winkelmanager Linda Bos vertelt erover.

Ruime opzet

Linda: “Wij zijn verkozen tot meest toegankelijke winkel van Zeist. Het is mooi om te horen dat klanten bij ons fijn winkelen. Ze waarderen de ruime opzet van de winkel en de goede verlichting. Ze vinden het fijn dat je goed over de stellingen heen kunt kijken, dat het personeel vriendelijk is en dat er geen muziek aan staat. Dat laatste kan hinderlijk zijn voor slechthorenden.”

Persoonlijk helpen

“Onze ingang is een heel breed en de paden bieden voldoende ruimte voor rolstoelen of kinderwagens. Met de scootmobiel kun je niet overal draaien, maar dat lossen we op door de klant gewoon persoonlijk te helpen.”

Klaar staan

“Wij staan klaar voor de klant als hij of zij binnenkomt. Letterlijk: er staat altijd iemand bij de kassa. Klanten die slecht ter been zijn en onze winkel kennen, gaan meteen naar die medewerker toe. Hij of zij roept er een collega bij, of gaat zelf de spullen voor de klant halen. Mensen vinden het prettig dat ze bij ons terecht kunnen zonder het gevoel te krijgen dat ze zeuren. Ook dat is toegankelijkheid: hoe treed je mensen tegemoet.”

Met de scootmobiel kun je niet overal draaien, maar dat lossen we op door de klant gewoon persoonlijk te helpen.

Bedrijfsvoering

We letten erop of een klant hulp nodig heeft. Eén van onze wekelijkse klanten is slechtziend. Met deze mevrouw lopen we door de winkel om voor haar het goede product te vinden. Etos traint medewerkers erin dat je er voor elke klant moet zijn, ook als iemand een beperking heeft. Iedereen moet goed geholpen worden, met dezelfde klantvriendelijkheid. Dat een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering van Etoswinkels.”

Opleiding

“Klantvriendelijkheid staat bij Etos hoog in het vaandel. Dat zie je terug in de opleiding, in speciale cursussen en e-learningmodules. De bereidheid van de medewerker speelt daarin ook een grote rol. Iedereen voelt zich weleens een dagje minder vrolijk, maar de klant mag daar geen last van hebben.”

Levert het geld op?

“Een groot deel van onze klantengroep zijn moeders met kinderwagens. Van hen hoor ik vaak dat ze graag bij ons komen omdat ze gemakkelijk door de paden kunnen. Ik kan niet zeggen of dat voordelen oplevert ten opzichte van de concurrentie. Wij zijn toegankelijk omdat dat past bij onze eigen bedrijfsfilosofie. Ik kan me voorstellen dat mensen voorkeur krijgen voor een winkel waar ze goede ervaringen mee hebben.”

Dit interview is overgenomen van de inmiddels niet meer bestaande website AllesToegankelijk.

Naar overzicht ervaringen

Implementatiewet toegankelijkheidsvoorschriften aangenomen door Eerste Kamer

Zelfscan ismijnsitetoegankelijk.nl uitgebreid met meer meetpunten

Webinar: ‘Al klaar voor 2025? Toegankelijkheidseisen van eindapparatuur voor telecommunicatiediensten én telecommunicatiediensten’