Coen Bertens: “Hoe maken we de Efteling zo toegankelijk mogelijk voor iedereen?”

De Efteling opende op 20 mei 2020 de deuren van het park weer. Wel op aangepaste wijze, volgens de richtlijnen van het RIVM. Wat betekent dit concreet voor bezoekers met een beperking? Coen Bertens, directeur park en voorzitter van de interne werkgroep voor toegankelijkheid geeft antwoord op de vraag; Hoe belangrijk is inclusiviteit, oftewel toegankelijkheid voor iedereen, voor de Efteling?

Waarom is inclusiviteit een belangrijk onderwerp in de Efteling?

“De Efteling is een beetje van iedereen. Iedereen is even welkom, vertelt Coen Bertens. We streven er dan ook naar om het park voor iedereen toegankelijk te maken. Dat gaat dus niet alleen over gasten met een beperking. Je kunt ook denken aan gasten die het sociaal of financieel wat zwaarder hebben. Iedereen verdient namelijk een onvergetelijk dagje uit. Dus daar werken we hard aan.”Foto van Coen Bertens directeur van de Efteling voor de vogelrok

Hoe werken jullie aan inclusiviteit?

“Binnen de Efteling is een werkgroep Toegankelijkheid actief. Ik ben voorzitter en verder werken er medewerkers vanuit verschillende disciplines aan het vergroten van onze toegankelijkheid. Maar eerlijk gezegd kwamen we er al snel achter dat we dit helemaal niet zelf kunnen. We hebben die ervaring en kennis zelf niet. Daarom zoeken we steeds samenwerkingen met experts, die ons kunnen adviseren hoe we toegankelijker kunnen zijn. Op basis van hun adviezen, kijken wij dan waar de mogelijkheden liggen tot verbetering.”

Daarom zoeken we steeds samenwerkingen met experts, die ons kunnen adviseren hoe we toegankelijker kunnen zijn

Zijn er ook mensen met een beperking betrokken geweest bij de totstandkoming van de maatregelen? Waarom die inzet?

“Nationale Vereniging de Zonnebloem, de vrijwilligersorganisatie die zich inzet voor mensen met lichamelijke beperkingen door ziekte, leeftijd of handicap, heeft ons geadviseerd in het toegankelijker maken van ons park voor gasten in een rolstoel. En momenteel zijn we in gesprek met Bartiméus, de expertiseorganisatie voor alle mensen in Nederland die slechtziend of blind zijn, over de toegankelijkheid voor gasten met een visuele beperking. Beide stichtingen hebben afgevaardigden, in rolstoel of met een visuele beperking, een dag ons park ingestuurd, om vervolgens op basis van hun bevindingen met aanbevelingen te komen. En dan zie je regelmatig dat zij met oplossingen komen voor problemen, waar we ons zelf niet eens bewust van waren.”Foto van 4 personen waarvan 1 persoon in een rolstoel voor de Vogelrok

Hoe hebben jullie rekening gehouden met mensen met een beperking? Is dat werkbaar of heel ingewikkeld?

“Sommige dingen zijn relatief simpel. Zo hebben we een plattegrond gericht op gasten in een rolstoel en is er online veel informatie te vinden. Zo kunnen ze goed voorbereid op pad. Je kunt bij ons ook rolstoelen en zelfs scootmobielen huren. Ook zijn er mobiele pinautomaten en picknicktafels voor gasten in een rolstoel. Andere dingen zijn ingewikkelder. We willen bijvoorbeeld graag ooit een attractie bouwen waar je met rolstoel en al in kan.”

We willen ooit een attractie bouwen waar je met rolstoel en al in kan

Hoe is het nu geregeld, met de extra coronamaatregelen?

“De laatste jaren hebben we hard gewerkt aan een inclusief park, veilig voor iedereen. Nu we andere maatregelen moeten nemen om die veiligheid te kunnen garanderen, moeten we soms even pas op de plaats maken in onze inclusiviteit. Gasten die zelfstandig kunnen in- en uitstappen, kunnen nog steeds alle attracties betreden. Daarin verandert niets. Gasten die begeleiding nodig hebben bij het betreden en verlaten van attracties, kunnen momenteel alléén geholpen worden door hun eigen begeleider en dus niet door een van onze medewerkers. Dit in verband met het houden van 1,5 meter afstand. Hierdoor zijn sommige attracties tijdelijk niet toegankelijk voor gasten die niet zelfstandig kunnen in- en uitstappen. Dat vinden we oprecht erg. Het zit immers in ons DNA om iederéén te verwonderen. Gelukkig zijn de meeste attracties nog steeds toegankelijk voor gasten met een beperking.”

Gelukkig zijn in deze tijd de meeste attracties nog steeds toegankelijk voor gasten met een beperking

Waarom is het niet mogelijk om sommige attracties te betreden wanneer je niet zelfstandig kunt in- en uitstappen?

“In de praktijk helpen we vele gasten met in- en uitstappen. Dit gaat met fysieke ondersteuning, waarbij we een deel van het gewicht van de gast dragen, en gaat meestal dus veel verder dan het geven van een hand. In sommige gevallen vraagt dit om zeer specifieke kennis. Wanneer er een diepe instap is, een schommelende boot of valgevaar om een andere reden. Medewerkers weten exact hoe ze gasten met een beperking kunnen begeleiden. Die kennis heeft een ‘eigen’ begeleider niet in huis.”

Onze medewerkers weten exact hoe ze gasten met een beperking kunnen begeleiden

Welke attracties zijn nu verminderd toegankelijk?

“Attracties waar water mee gemoeid is, zijn momenteel niet toegankelijk voor gasten die deze niet zelfstandig kunnen betreden. Het gaat om De Vliegende Hollander, Fata Morgana, Gondoletta en Piraña. De Virtuele Droomvlucht is volledig gesloten. De kleine ruimte maakt afstand houden onmogelijk en de hygiëne van materialen, zoals de VR-bril, is een groot risico hier.”

Lees meer over wat de coronamaatregelen betekenen voor gasten met een beperking.

Bron: www.efteling.com

Naar overzicht ervaringen

Webinar: MKB Toegankelijke Routes in de Binnensteden – 23 mei

Paul van Workum: “Ook apps horen voor iedereen toegankelijk te zijn”

Implementatiewet toegankelijkheidsvoorschriften aangenomen door Eerste Kamer