Cynthia Peek: “Ik wil graag sporten zonder drempels”

Voor mensen zonder beperkingen lijkt sporten in een sportschool vanzelfsprekend. Maar wat als je in een rolstoel zit of een andere fysieke beperking hebt? Cynthia, een enthousiaste sporter en ervaringsdeskundige, deelt haar verhaal over de drempels die ze ervaart bij sportscholen en geeft waardevolle inzichten over wat beter kan.

Voor mensen zonder beperkingen lijkt sporten in een sportschool vanzelfsprekend. Maar wat als je in een rolstoel zit of een andere fysieke beperking hebt? Cynthia, een enthousiaste sporter en ervaringsdeskundige, deelt haar verhaal over de drempels die ze ervaart bij sportscholen en geeft waardevolle inzichten over wat beter kan. Haar boodschap is helder: sporten moet toegankelijk zijn voor iedereen, ongeacht fysieke beperkingen.

Op haar 28e veranderde Cynthia’s leven ingrijpend door een ongeluk, waardoor ze grotendeels in een rolstoel terechtkwam. Voor die tijd speelde ze volleybal op eredivisieniveau. Na haar revalidatie vond ze een nieuwe passie in zitvolleybal, en inmiddels schittert ze op het veld als rolstoelbasketbalster. Naast haar sportieve carrière is Cynthia actief als arbeidsdeskundige, coach en werkplekadviseur.

Uitdagingen binnen sportscholen

Cynthia benadrukt dat de toegankelijkheid van sportscholen vaak tekortschiet. Het begint al bij de basis: “De drempel is erg hoog om zomaar ergens naartoe te gaan. Ligt de sportschool op de begane grond, of is het boven? En als het boven is, is er dan überhaupt een lift?” Volgens haar speelt de informatievoorziening hierbij een cruciale rol: “Op de websites en sociale media van sportscholen is vaak weinig te vinden over toegankelijk sporten. Dat geeft meteen het gevoel dat je er niet bij hoort.”

Daarnaast wijst Cynthia op het belang van kennis bij het personeel. “Als ik wil sporten, heb ik iemand nodig die begrijpt hoe een lichaam werkt,” legt ze uit. ” Niet alle trainers weten hoe ze moeten omgaan met een lichaam dat anders functioneert. Ook ontbreekt het vaak aan duidelijke communicatie over de beschikbaarheid van gespecialiseerde trainers. Het gevolg? Een extra drempel om überhaupt de stap naar de sportschool te zetten.”

Cynthia herinnert zich een positieve ervaring bij een sportschool waar ze spinninglessen volgde. De trainer maakte duidelijke afspraken met haar. “Hij zei: jij blijft gewoon zitten als wij gaan staan. Het gaf me een veilig gevoel dat er rekening werd gehouden met mijn mogelijkheden. Dit soort kleine aanpassingen maken een groot verschil en laten zien dat toegankelijkheid niet ingewikkeld hoeft te zijn.”

Zichtbaarheid en kosten

Naast de fysieke en praktische obstakels speelt er voor Cynthia ook een mentale drempel mee: “Je voelt je ineens heel zichtbaar. Mensen kijken naar je, of je krijgt het idee dat je apart behandeld wordt. Dat maakt het moeilijk om je vrij en ontspannen te voelen in een sportschoolomgeving.”

Ook de kosten kunnen een obstakel zijn. Wanneer je specifieke begeleiding nodig hebt, kan dat financieel zwaar wegen. Groepslessen zijn vaak niet ingericht op mensen met een beperking, wat de keuze voor sporten in groepsverband beperkt.

Wat kan er beter?

Ondanks de uitdagingen ziet Cynthia veel kansen voor verbetering. Haar belangrijkste advies voor sportschoolondernemers: begin met een open blik. “Praat met mensen met een beperking. Vraag wat ze nodig hebben. Dat kan al bij de intake. Het belangrijkste is dat je laat zien dat iedereen welkom is en dat je openstaat om te leren.”

Een toegankelijk sportschoolbeleid omvat volgens Cynthia de volgende punten:

  1. Fysieke toegankelijkheid:
    Zorg voor brede paden, een lift als de sportschool niet op de begane grond ligt, en apparatuur die geschikt is voor rolstoelgebruikers, zoals handbikes.
  2. Kennis en training:
    Geef personeel een cursus over hoe ze mensen met een beperking kunnen ondersteunen. Dit voorkomt onzekerheid bij zowel de sporter als de trainer.
  3. Communicatie:
    Laat via social media en op je website zien dat je toegankelijk bent. Gebruik inclusieve beelden en teksten en nodig mensen uit om contact op te nemen.
  4. Groepslessen:
    Overweeg om groepslessen aan te bieden die ook toegankelijk zijn voor mensen met een beperking, met aanpassingen waar nodig.

De toekomst van inclusieve sportscholen

Het ideaal van Cynthia is helder: een sportschool waar iedereen zich welkom voelt en waar toegankelijkheid vanzelfsprekend is. “Het zou geweldig zijn als er standaard apparaten staan zoals een handbike of dat je vanuit je rolstoel oefeningen kunt doen. En dat personeel je gewoon als een van de anderen behandelt, zonder vooroordelen of ongemak.”

Ze benadrukt ook het belang van een bredere maatschappelijke verandering. Mensen met een beperking moeten zich niet ‘anders’ voelen, maar gewoon als deel van de groep. “Inclusie is een mindset. Het begint met willen begrijpen en het gesprek aangaan. Alleen zo kun je een omgeving creëren waar iedereen zich thuis voelt.”

Een oproep aan ondernemers

Met haar verhaal wil Cynthia sportschoolondernemers inspireren om in actie te komen. Toegankelijkheid hoeft niet ingewikkeld of duur te zijn. Het begint met een open houding, praktische aanpassingen en een uitnodigende boodschap: sporten is er voor iedereen.

Wil jij als ondernemer bijdragen aan een inclusieve samenleving? Ga in gesprek met mensen zoals Cynthia en ontdek hoe jij jouw sportschool toegankelijker kunt maken. Samen kunnen we sporten écht voor iedereen mogelijk maken.

Naar overzicht ervaringen

Gebrekkige digitale toegankelijkheid kost webshops jaarlijks miljarden euro’s

Cynthia Peek: “Ik wil graag sporten zonder drempels”

Terugblik op het European Accessibility Act Event: Bedrijven klaarstomen voor een toegankelijke toekomst