In de Rotterdamse wijk Kralingen runt Franny van Linschoten met haar man en zoon een slagerij: Keurslager Van Linschoten. In 2015 hebben ze het bedrijf grondig verbouwd en daarmee ook de toegankelijkheid verbeterd. “Het helpt al enorm als je je bewust bent van de obstakels die mensen met een beperking ervaren.”
Automatische schuifdeuren
“In 2015 konden we het pand van de buren erbij kopen. Om er een geheel van te maken, moesten we verbouwen. Dat was hét moment om ook de ingang aan te passen. Als er een klant met een scootmobiel naar binnen wilde, moesten we de glazen deuren altijd als een soort harmonica opvouwen. Dat was iedere keer weer een heel gedoe. Bij de verbouwing hebben we brede automatische schuifdeuren laten plaatsen. Een enorme verbetering. Voor onszelf en voor de klanten.”
Geen drempel
“De stoep ligt eigenlijk wat te laag. Daardoor zouden de klanten met de nieuwe deur over een drempel moeten. En zelfs een drempel van maar een paar centimeter is heel vervelend voor mensen die slecht ter been zijn. De gemeente wilde de stoep niet verhogen. We hebben toen zelf een stratenmaker ingeschakeld, hij heeft een mooie geleidelijke overgang gemaakt.”
Gezellige hoogte
“Onze toonbank hebben we uitgezocht op een ‘gezellige kletshouding’. In de praktijk merken we dat dit ook van toegevoegde waarde is voor mensen met een handicap. De toonbank zorgt voor de extra steun die sommige klanten nodig hebben. Er mag lekker op geleund worden en ik zie dat dat regelmatig gebeurt. ”
Zo moet het zijn
“Iedere dag hebben we in de slagerij klanten met scootmobiels en rollators. En zo nu en dan mensen met een rolstoel. Vóór de verbouwing bleven sommigen klanten buiten staan, dan kwamen wij naar hen toe. Nu kunnen ze gewoon zelf naar binnen komen en in de winkel uitkiezen wat ze willen kopen. Gewoon, zoals alle klanten dat doen. En dat is natuurlijk hoe het moet zijn.”
Onze klanten mogen altijd extra geld pinnen, zodat ze niet alleen naar een pinapparaat hoeven.
Zitten in de winkel
“We hebben voor vloertegels gekozen die niet glad worden als ze nat zijn. Ook dat was een hele verbetering. We hebben in de winkel een stevige kruk staan, zodat mensen even kunnen zitten. En ons pin-apparaat heeft een lang snoer. We kunnen met het apparaat dus naar de klant toekomen als dat nodig is.”
Assistentiehonden welkom
“Honden zijn in niet toegestaan in de winkel. We hebben regelmatig klanten die een assistentiehond meenemen. Daar maken we natuurlijk een uitzondering voor, zij zijn welkom. Het winkelgedeelte en het slagersgedeelte zijn afgescheiden van elkaar, voor de hygiëne is het geen probleem. ”
Veilige straat
“We willen ons als winkelstraat onderscheiden, onder andere op het gebied van veiligheid. Zo hangt er AED in onze zaak en we volgen met alle ondernemers BHV-cursussen. Als er in de buurt wat gebeurt, zijn er altijd veel BHV’ers in de buurt. Mensen blijven steeds langer thuis wonen. Als ondernemer moeten we ervoor zorgen dat ze prettig en veilig hun boodschappen kunnen doen. Toegankelijke winkels zijn heel belangrijk.”
Dementievriendelijk
We hebben met de ondernemers in de straat ook een training dementie gevolgd, heel waardevol. Mensen met dementie verliezen de grip op hun leven, we zien soms de angst in hun ogen. Door op een goede manier te reageren, kunnen ze zich veilig voelen in de winkel. Ik vind het zelf gewoon ook heel fijn om mensen in hun waarde te kunnen laten!”
Openingstijden, het dagmenu of de weekaanbieding: borden en displays zijn niet altijd goed leesbaar voor mensen met een beperking. Aandachtspunten zijn het kleurgebruik, de lettergrootte en de tekstopmaak.
Niet alleen oudere mensen kunnen dementie krijgen, het kan ook jongere mensen treffen. Die klant, die in paniek raakt omdat hij zijn lijstje niet kan vinden. Of de bezoeker die niet begrijpt hoe de glazen draaideur werkt.