Marion Pluimes: ‘Lekker uit eten moet voor iedereen mogelijk zijn’

Bij restaurant LOFF in Breda wordt het eten volledig biologisch geserveerd met een heerlijk aanbod aan vegetarische en veganistische gerechten. In dit bijzondere restaurant wordt rekening gehouden met milieu en dierenwelzijn. Naast duurzaamheid heeft LOFF toegankelijkheid voor alle klanten hoog op de agenda staan.

Bij de samenstelling van het buffet wordt goed op de voedingswaarde van de gerechten gelet. Bij elk gerecht hangt een kaartje met de ingrediënten. Hierdoor weet je altijd precies wat je eet. Handig als je bijvoorbeeld door een lichamelijke beperking vrij van suiker en/of tarwe eet of een voedselallergie hebt. Restaurant LOFF serveert een 100% biologisch aanbod aan vegetarische en veganistische gerechten. “Je schept de lokale seizoensproducten zelf op en je betaalt alleen voor wat je opschept. Er wordt in ons restaurant rekening gehouden met milieu en dierenwelzijn. Naast duurzaamheid vinden wij bij LOFF toegankelijkheid voor onze klanten ook heel belangrijk”, vertelt eigenaresse Marion. 

Bij LOFF houden we rekening met al onze klanten

Marion legt uit welke aanpassingen gedaan zijn om haar restaurant toegankelijk te maken. Bij de aanbouw hebben we een helling gemaakt zodat we beter bereikbaar én toegankelijk zijn voor klanten met een beperking. Ook hebben we een mindervalidetoilet. Onze koks bereiden in de open keuken alle gerechten dagvers en serveren het daarna in buffetvorm uit. Met de hoogte van de buffettafel is rekening gehouden zodat iedereen zelf gerechten op kan scheppen. De tafels en stoelen in ons restaurant zijn makkelijk te verplaatsen of weg te halen, dus er is voldoende ruimte. Een rolstoel is bijvoorbeeld eenvoudig bij te zetten. En we hebben rekening gehouden met een draadloos pinapparaat waarmee we onze klanten het gemak bieden van het aan tafel betalen van de rekening”.   Foto eigenaresse van Restaurant LOFFWe zijn een gastvrijheidsbedrijf, dat houdt in dat we iedereen die bij ons komt een fijne dag of avond willen bezorgen. Dat kan al met hele kleine aanpassingen. Laat als ondernemer jezelf goed informeren over hoe je toegankelijkheid’ kunt toepassen in je bedrijf. Praat bijvoorbeeld met een ervaringsdeskundige. Ga op onderzoek uit, met hele kleine aanpassingen kom je echt al heel ver”, aldus Marion Pluimes 

Website van restaurant LOFF 

Bekijk het video-verslag met ervaringsdeskundige Marcel van den Muysenberg van Breda Gelijk en Marion Pluimes van restaurant LOFF. 

Naar overzicht ervaringen

Webinar: MKB Toegankelijke Routes in de Binnensteden – 23 mei

Paul van Workum: “Ook apps horen voor iedereen toegankelijk te zijn”

Implementatiewet toegankelijkheidsvoorschriften aangenomen door Eerste Kamer