Heino van Poelgeest: ‘Mijn wens is dat klanten terugkomen’

Heino van Poelgeest is eigenaar van herenmodezaak BY HEINO in Bussum. Bij zijn vorige werkgever gingen mensen in een rolstoel en ouderen met een rollator regelmatig de deur voorbij. Dat heeft hem geprikkeld zijn eigen zaak toegankelijk te maken voor alle klanten”.

Heino van Poelgeest vertelt: “Toen mijn laatste werkgever failliet ging dacht ik, “ik wil dit vak over tien jaar nog doen, dus kan ik beter een eigen zaak beginnen”. Toevallig kwam dit mooie pand op mijn pad en was mijn keuze snel gemaakt”.

Service en klantvriendelijkheid

“Wat voor mij voorop staat, is de service. Ik werk nu ruim 25 jaar in de herenmode en ik heb gemerkt dat service en aandacht heel belangrijk zijn. Klanten willen een eerlijk advies over wat er op dit moment in de mode en trendy is. BY HEINO herenmode onderscheidt zich ten opzichte van andere winkel door een persoonlijk stijladvies, de service, kwaliteit en betaalbaarheid. Wij willen dat klanten blij en tevreden onze winkel verlaten, maar nòg belangrijker, ook weer bij ons terug komen. De toegankelijkheid van mijn winkel vind ik een must. Bij mijn vorige werkgever werd ik me ervan bewust dat personen in een rolstoel het pand niet in konden komen. Maar ook ouderen met een rollator of stok liepen de deur voorbij. Dat heeft mij geprikkeld om vanaf dag één de toegankelijkheid voor alle klanten in mijn eigen zaak centraal te stellen”.

Blije gezichten en nieuwe klanten

“Mijn oproep aan iedereen is: wees bewust van de wereld waar mensen met een beperking in leven en pas jezelf en je omgeving hierop aan. Dat maakt het shoppen wat makkelijker en je krijgt er blije gezichten en nieuwe klanten voor terug”.

Pas je winkel aan op de wensen van mensen met een beperking

Herenmodezaak BY HEINO is een diepe winkel met een brede ingang en een schuifpui zonder drempels. “Rolstoelen, rollators en kinderwagens rollen hier zonder problemen naar binnen. In het midden van de winkel hebben we achter een groot rondlopend gordijn een rolstoelvriendelijke paskamer gemaakt. Een klant die gebruik maakt van een rolstoel kan eenvoudig naar binnen rijden en zich omkleden. Bij  het sluiten van het pasgordijn ontstaat er een kleedruimte van 1,5 meter breed en diep. Eenvoudig, simpel, goedkoop en heel klantvriendelijk. Ik hoop dat ik met deze toepassing andere ondernemers kan inspireren. En het zou natuurlijk helemaal mooi zijn wanneer ook zij hun eigen pand rolstoeltoegankelijk maken”.Foto van kleedhokje in herenmodezaak By Heino

Zorg ervoor dat alle klanten ongehinderd kunnen shoppen

“Mijn zaak is door de organisatie Ongehinderd beoordeeld en van een toegankelijkheidskeurmerk voorzien. Ongehinderd werkt met verschillende gradaties van het keurmerk, namelijk niveau ‘brons’, ‘zilver’ en op termijn ook ‘goud’. Ik heb mijn winkel aangepast tot niveau ‘zilver’, maar ik ging voor ‘goud’ omdat ik altijd nummer 1 wil zijn”, vertelt Heino vrolijk. “Ik ben tevreden met de inrichting van mijn winkel en het koste mij weinig moeite. Eigenlijk zou ik tegen alle ondernemers willen zeggen: zorg ervoor dat alle klanten in je winkel ongehinderd kunnen shoppen. Ik weet uit ervaring dat je er een hoop ‘klanten voor het leven’ bij krijgt”.

Website: www.byheino.nl

Naar overzicht ervaringen

Week van de Toegankelijkheid 2024

Meest toegankelijke weekstart van Nederland

De organisatorische kant van digitale toegankelijkheid. Hoe pak je dat aan?