Frank Hoeben: ‘Omdat we toch gingen verbouwen, vielen de kosten mee’

Frank Hoeben is eigenaar van dierenspeciaalzaak Hoeben in Haarlem. Eerder stonden zijn vader en zijn opa aan het roer van het familiebedrijf. Zijn belangrijkste ervaringen: “Brede gangpaden, geen rommel op de grond en een plaatje over de drempel. Daarmee win je al zó veel.”

Automatische deur

“We hebben veel klanten met een rolstoel of een scootmobiel. Ik vind het belangrijk dat zij goed naar binnen kunnen. Toen we de voorpui moesten vernieuwen, hebben we daarom voor een automatische dubbele deur gekozen. Dat is heel prettig voor de klanten. En omdat we toch aan het verbouwen waren, vielen de kosten mee.”

Stickers op de deuren

“Op het glas in de deuren zitten stickers, onder andere met de openingstijden en met in- en uitgang. Slechtziende klanten botsen er daardoor niet tegenaan. De spijl tussen de deuren is knalgeel en valt ook goed op. Een van onze slechtziende klanten vertelde mij dat het prettig is dat onze vloer licht is. Dat zorgt voor contrast met de stellingen in de winkel.”

Een van onze klanten heeft een hulphond. Mooi om te zien dat deze hond zo beheerst is en niets uit de winkel pakt.

Ruime gangpaden

“In de winkel hebben we de gangpaden zo ruim mogelijk gehouden. Dat is ook handig voor onze eigen karretjes. We zetten bewust geen spullen of promotiematerialen op de grond. Spullen in het gangpad zijn heel hinderlijk voor rolstoelers en mensen die niet goed zien. Ik wil niet zoals het Kruitvat zijn! We proberen dozen met nieuwe producten altijd direct weg te werken. En als dat een keer niet lukt, waarschuwen we de klanten.”

Goede verlichting

“Goede verlichting is ook belangrijk in de winkel. Voor slechtzienden, maar alle klanten hebben er voordeel van. Een paar jaar geleden hadden we nieuwe verlichting nodig. We hebben we de TL-verplichting toen vervangen door goede spots. Ik heb eigenlijk nooit aan mijn slechtziende klanten gevraagd of dat voldoende is. Dat ga ik binnenkort eens doen.”

We verplaatsen niet zomaar dingen in de winkel. Voor vaste klanten is het al lastig als ze moeten zoeken, maar voor slechtziende mensen al helemaal.

Pinapparaat met lang snoer

“Onze toonbank heeft een normale hoogte. Voor rolstoelers of kleine mensen is dat eigenlijk te hoog.   Maar we hebben een pinapparaat met lang snoer en dat werkt goed. Ja, dat was een bewuste keuze. De mogelijkheid was er, dus waarom zou ik dat dan niet doen?”

Parkeren voor de deur

“De gemeente heeft een gehandicapten parkeerplaats bij ons voor de deur aangemeld. Daar zijn wij, en de klanten, natuurlijk erg blij mee. De bestrating buiten is niet altijd netjes. Met een rolstoel red je je daar wel mee, maar iemand die slecht ter been is of niet goed ziet, kan daar last van hebben. We zijn daarover in overleg met de gemeente.”

Website dierenspeciaalzaak Hoeben

Naar overzicht ervaringen

Webinar: MKB Toegankelijke Routes in de Binnensteden – 23 mei

Paul van Workum: “Ook apps horen voor iedereen toegankelijk te zijn”

Implementatiewet toegankelijkheidsvoorschriften aangenomen door Eerste Kamer