Bart Fehse: ‘Vergrijzing maakt toegankelijkheid noodzakelijk’
“We doen niet echt iets met toegankelijkheid hoor”, zegt Bart Fehse bescheiden. Te bescheiden, blijkt al snel. Want makelaarskantoor Fehse in het Drentse Havelte is juist heel goed toegankelijk voor mensen met een beperking. Het familiebedrijf werd dan ook genomineerd voor de Westerveld Inclusief Bokaal, de gemeentelijke toegankelijkheidprijs.
Steeds meer mensen slecht ter been
“Drie jaar geleden kochten we dit pand, een voormalig bankgebouw. Eigenlijk is alleen de buitengevel blijven staan, we hebben vrijwel alles verbouwd. Hier in de regio is de vergrijzing nog sterker dan in de rest van Nederland. Dat betekent dat steeds meer van onze klanten slecht ter been zijn. We vinden het belangrijk dat iedereen hier goed naar binnen kan, ook met bijvoorbeeld een rollator, rolstoel of scootmobiel. Daar hebben we met de verbouwing steeds rekening mee gehouden.”
Alles drempelvrij
“Veel makelaarskantoren zijn klein, krap en volgeplakt met posters. Bij ons is alles overzichtelijk en ruim opgezet. De ingang heeft dubbele deuren en heeft geen drempel. Ook binnen is het drempelvrij, met veel ruimte en brede doorgangen. De spreekkamers en het toilet zijn voor alle klanten goed bereikbaar. Ook kan iedereen bij de woonkeuken komen. We zeggen wel eens: je kunt hier met een rolstoel gerust een parcourtje doen, ruimte genoeg!”
Toegankelijkheid heeft alles te maken met klantvriendelijkheid. En dat krijgen we ook terug van onze klanten: het wordt zeer gewaardeerd.
Ook buiten geen obstakels
Bart, die samen met zijn zoon Wouter het familiebedrijf runt, vervolgt: “Klanten kunnen parkeren op onze eigen ruime parkeerplaats. Via een breed en verhard pad kunnen ze eenvoudig ons kantoor binnenkomen. Er zijn geen hobbels of hoogteverschillen. Dat vinden we belangrijk. Als we binnen geen obstakels hebben, moeten die er buiten natuurlijk ook niet zijn.”
Aandacht voor laaggeletterdheid
“Een serieus probleem hier is laaggeletterdheid. Meer dan 10% van de volwassen bevolking heeft problemen met lezen, in deze regio ligt dat percentage nog een stuk hoger. We vinden het belangrijk om hier een bijdrage aan te leveren. Dat doen we met de verkoop van twee boeken. Die boeken zijn een verzameling van columns van mijn meest opmerkelijke belevenissen tijdens mijn werk als makelaar. De opbrengst is voor de stichting Lezen en Schrijven, die zich inzet tegen laaggeletterdheid. Hierdoor kunnen de bibliotheken in onze regio extra taalcoaches inzetten en het probleem écht aanpakken.”
Ontwikkelingen volgen
“Als ondernemer moet je tegenwoordig met veel dingen rekening houden. Je kunt niet alles doen. Maar je moet wel de ontwikkelingen in de maatschappij volgen. Een goede toegankelijkheid voor klanten hoort voor mij daarom bij de algemene dingen. Het heeft alles te maken met klantvriendelijkheid. En dat krijgen we ook terug van onze klanten: het wordt zeer gewaardeerd!”
Openingstijden, het dagmenu of de week-aanbiedingen zijn vaak lastig leesbaar voor mensen met een beperking. Belangrijke aandachtspunten zijn het kleurgebruik, de lettergrootte en de tekstopmaak.
Met een toegankelijke website heb je een groter bereik. Zo’n 20% van jouw (potentiële) klanten heeft moeite met het bekijken en lezen van websites. Dit zijn vooral blinden, slechtzienden en mensen met dyslectie.