Website

Met een toegankelijke website heb je een groter bereik. Zo’n 20% van jouw (potentiële) klanten heeft moeite met het bekijken en lezen van websites. Dit zijn vooral blinden, slechtzienden en mensen met dyslectie.

Hoe bekijken mensen met een beperking je website?

Blinden werken vaak met screenreaders, die voorlezen wat er op het beeldscherm staat. Er zijn brailleleesregels die de informatie in braille weergeven. Vergrotingssoftware kan zowel tekst als afbeeldingen vergroten tot wel 32 keer de originele grootte. Mensen die de muis niet kunnen gebruiken, werken soms met software die spraak herkent. Anderen gebruiken de toetsen om door de website te navigeren. Hiervoor is het belangrijk dat de software herkent hoe jouw bedrijfswebsite is opgebouwd. Dit stelt eisen aan de structuur, indeling en het gebruik van de juiste kopjes. Heb je video’s op je website? Voor doven en slechthorenden is ondertiteling nodig. Voor slechtzienden en blinden moet het geluid goed zijn. Ook maken ze vaak gebruik van audio-descriptie.

toetsenbord met brailleregel

Extra voordelen van een toegankelijke website

  • Beter vindbaar door Google en daardoor meer bezoekers.
  • Gebruiksvriendelijk voor iedereen.
  • Technisch optimaal, dus snel, ook bij traag internet.
  • Beter bruikbaar op smartphones en tablets.

6 eenvoudige tips voor ondernemers

Laat je een nieuwe website maken? Kies dan een webbouwer die ervaring heeft met toegankelijk bouwen. Op de website van Stichting Accessibilty vind je een lijst met webbouwers. Heb je al een website en wil je zelf aan de slag? Je vindt hier 6 eenvoudige tips om de toegankelijkheid te verbeteren.

Tip 1: Kies de juiste kleuren

Zorg voor genoeg contrast. Voor de achtergrond zijn zachtgeel of gebroken wit een goede keuze. Mensen die overgevoelig zijn voor licht hebben problemen met fel witte vlakken, vooral als zij op een beeldscherm kijken en vergrotingssoftware gebruiken.

  • Geen tekst over afbeeldingen heen.
  • Laat kleuren niet vervagen of in elkaar overlopen.
  • Genoeg onderscheid tussen tekstkleur en achtergrond. Let ook goed op hyperlinks, die moeten voldoende opvallen.

Handige tool voor de keuze van kleuren

Tip 2: Geef afbeeldingen een alt-tekst

Geef afbeeldingen een alt-tekst mee. Een screenreader leest deze alt-tekst voor. Let op: puur illustratieve afbeeldingen geef je geen alt-tekst. Zulke afbeeldingen zijn niet noodzakelijk om de boodschap te begrijpen en leveren juist eerder verwarring op.

Tip 3: Geef koppen en tussenkoppen de juiste HTML-code

Slechtzienden scannen dankzij de vergroot- of voorleessoftware eerst de tussenkoppen. Het is belangrijk om deze koppen een ‘header tag’ mee te geven (H1, H2, H3, etc.).

Tip 4: Maak hyperlinks begrijpelijk

Beschrijf de links duidelijk. Noem een link niet ‘klik hier’ maar geef de link een heldere omschrijving, zoals ‘Download onze productcatalogus’. Laat de link bij voorkeur niet openen in een nieuw venster. Wil je dit toch? Laat dit je sitebezoeker dan expliciet weten.

Tip 5: zorg voor goede tekstopmaak

  • Kies een schreefloos lettertype. Dat zijn letters zonder dwarsstreepjes of verdikkingen. Veel gebruikte schreefloze lettertypen zijn Helvetica, Verdana, Univers, Arial, Futura, Comic sans, Tahoma en Gill sans.
  • Laat de tekst links uitlijnen. Oftewel: niet uitvullen. Dat leest rustiger.
  • Wees spaarzaam met hoofdletters, cursief of vet: dit is moeilijker leesbaar.

Tip 6: Schrijf toegankelijke tekst

Voordat je gaat schrijven

  • Voor wie is de tekst bedoeld?
  • Wat moet de lezer weten, vinden of gaan doen na het lezen van de tekst?

Tijdens het schrijven

  • Gebruik korte zinnen. Vermijd bijzinnen.
  • Gebruik eenvoudige en duidelijke woorden.
  • Houd het concreet. Gebruik geen abstracte begrippen of beeldspraak. Geef voorbeelden.
  • Vermijd vaktaal en technische termen. Als het niet anders kan, leg dan de woorden goed uit.
  • Schrijf actief. Dus niet: ‘Er zal feest worden gevierd’, maar: ‘Bakker De Vries viert feest!’
  • Veel tekst? Zorg dan voor alinea’s met tussenkopjes.
  • Zorg dat tekst ook te begrijpen is voor mensen die kleuren niet goed zien.
    Schrijf dus niet: ‘Vul de rode velden in’, maar: ‘Vul de rode velden in die met een sterretje gemarkeerd zijn’.

Na het schrijven

  • Lees de tekst hardop. Of beter nog: laat de voorleesapparatuur (zit standaard op veel computers) de tekst voorlezen. Is de tekst voor de lezer dan nog zo begrijpelijk en logisch als je dacht?
  • Laat iemand anders de tekst lezen en vraag om feedback.
  • Je kunt de tekst invoeren in de Leesniveau Toetstool van stichting Accessibility. Je krijgt dan een beeld van de moeilijkheidsgraad van de tekst. Er zijn zes leesniveaus: van A1 (makkelijk) tot C2 (moeilijk). Het gemiddelde leesniveau in Nederland ligt op taalniveau B1.

Handige links

Webbouwers met ervaring op het gebied van toegankelijke websites

Handige tool voor de keuze van kleuren

Tool om leesniveau de bepalen

Artikel over toegankelijke PDF’s

Vragen of hulp nodig?

Ga naar de contactpagina