Marieke Verhees: ‘Als je toch gaat verbouwen, doe het dan direct goed’

Marieke Verhees is eigenaar van bloemenzaak Bloemmarie in Eindhoven. Een vriend met een rolstoel liet haar met andere ogen naar haar winkel kijken. “Dankzij een op maat gemaakte oprijplaat kan iedereen nu zelfstandig de winkel in.”

Passie

In 2008 besloot Marieke haar passie te volgen en opende een bloemenwinkel. Haar team is gespecialiseerd in het maken van veldboeketten, trouwbloemen en rouwstukken. Na een paar jaar later liet ze de winkel grondig verbouwen. “Jammer genoeg was ik mij toen nog niet zo bewust van toegankelijkheid. Ik heb een nieuwe pui laten zetten en de vloer is volledig vernieuwd. Pas later realiseerde ik mij dat de pui de grootste belemmering was voor mensen met een beperking.”

Ook prettig voor kinderwagens

“Er zit een hoogteverschil van zo’n 8 cm tussen de stoep en de ingang. Om dat te overbruggen, heb ik verschillende systemen uitgeprobeerd. Dat was best een zoektocht, niet alles werkte handig. Uiteindelijk heeft een bedrijf dat ook ouderenwoningen bouwt, een oprijplaat op maat gemaakt. De plaat zit aan de vloer vast. Dit werkt erg goed. Het is ook prettig voor klanten met kinderwagens.”

Draadloos pinapparaat

“Wat klanten met een beperking ook prettig vinden, is het draadloze pinapparaat. Ze hoeven niet naar de kassa toe te komen, ik kom zo nodig gewoon naar hen toe. Dat kan zelfs buiten zijn, als ze daar bloemen of plantjes hebben uitgezocht.”

We proberen ook altijd wat extra te doen voor de klanten, we houden bijvoorbeeld de deur voor ze open. Eigenlijk vind ik dat heel vanzelfsprekend.

Toilet van de buren

“Ons toilet is niet toegankelijk voor rolstoelen. We zijn een winkel, klanten vragen zelden of ze bij ons naar het toilet kunnen. Bij onze buren kan dat wel. Dus die ene keer dat een klant met een rolstoel naar het toilet wilde, kon dat gelukkig daar.”

Leesbril

Speciale maatregelen voor mensen die bijvoorbeeld slechtziend zijn, heeft Marieke niet genomen. “Of toch wel!”, lacht ze. “Er ligt hier altijd een leesbrilletje klaar. Die wordt regelmatig gebruikt door klanten. Ze zijn er blij mee!”

Tevreden klanten

“Een aantal van onze vaste klanten geeft regelmatig aan dat ze het fijn vinden dat de winkel goed toegankelijk is. We proberen ook altijd wat extra te doen voor de klanten, we houden bijvoorbeeld de deur voor ze open. Eigenlijk vind ik dat heel vanzelfsprekend.”

Tips voor collega-ondernemers

“Als je toch gaat verbouwen, doe het dan direct goed. Er is dan meer mogelijk en het scheelt je werk achteraf. Ga je een nieuw pinapparaat aanschaffen, kies dan voor een draadloze. En misschien de belangrijkste tip: ga gewoon aan de slag. Laatst waren twee jonge ondernemers hier in de straat zelf bezig met zand en tegels om hun winkel beter toegankelijk te maken. Mooi is dat!”

Voorkant en ingang van bloemenwinkel Bloemmarie

Website Bloemmarie

Naar overzicht ervaringen

Webinar: MKB Toegankelijke Routes in de Binnensteden – 23 mei

Paul van Workum: “Ook apps horen voor iedereen toegankelijk te zijn”

Implementatiewet toegankelijkheidsvoorschriften aangenomen door Eerste Kamer