Foto van een reikende hand met daarin een betaalpas

Iedereen betaalt steeds digitaler

Het betalingsverkeer digitaliseert snel. De meeste mensen vinden dat prettig, omdat ze vanuit huis en zonder veel papierwerk alles kunnen regelen. Banken en betaalinstellingen zorgen voor toegankelijke (digitale) diensten en producten waardoor kwetsbare groepen zoals mensen met een beperking, maar ook bijvoorbeeld ouderen, goed kunnen betalen en bankieren.

Ook voor ondernemers is het belangrijk om hier goed over na te denken. Want, hoe zit het eigenlijk met de digitalisering, de waardering van het betalingsverkeer door deze verschillende (kwetsbare) groepen én de toegankelijkheid? De Betaalvereniging zocht het uit.

Je kunt de infographic van De Betaalvereniging over de toegankelijkheid van het betalingsverkeer in 2021 ook via deze link beluisteren.

Nederlanders steeds actiever op het internet

Met 94% van de Nederlanders van 12 jaar of ouder die internet gebruiken loopt Nederland voorop ten opzichte van andere Europese landen. Daarbij wordt internet voor steeds meer toepassingen gebruikt. Percentages vind je terug op de linkerzijde van onderstaande infographic.

Ook betalen verloopt grotendeels digitaal

We gebruiken nauwelijks meer overschrijvingen en acceptgiro’s op papier. Aan de kassa betalen we verreweg het meest met een betaalpas, smartphone of zogeheten wearable (zoals een horloge met contactloze betaalchip). Percentages vind je terug op de rechterzijde van onderstaande infographic.
Ouderen (75+) bleven achter met digitaal betalen, maar hebben – mede als gevolg van de coronamaatregelen – een inhaalslag gemaakt. Inmiddels betalen zij twee derde van hun aankopen aan de kassa digitaal; bijna een verdubbeling in 3 jaar tijd.
Factsheet betaalvereniging

Nederlanders zijn (zeer) tevreden over het betalingsverkeer

Al jaren is het Nederlandse betalingsverkeer een paradepaardje binnen Europa. Dat is terug te zien in de waardering. Gemiddeld geven Nederlanders het betalingsverkeer een rapportcijfer van 7,8. Dat is – zeker naar Nederlandse begrippen – een hoog cijfer. Maar liefst 83% is (zeer) positief. Het betalingsverkeer staat bekend als snel, safe en simpel. Nieuwe mogelijkheden komen vlot beschikbaar en door de digitalisering kunnen we veel bankzaken vanuit huis en zelfs onderweg regelen.
Infographic Betaalvereniging

Steeds meer mensen bankieren online

De meeste bankzaken kunnen inmiddels geregeld worden via internetbankieren of een bankapp. Dat is ook handig voor mensen die minder mobiel zijn. Steeds meer mensen maken hiervan gebruik (84% in 2020), ook mensen met een functiebeperking (van 65% in 2016 naar 81% in 2021). Je kunt online dag- of bedrag limieten instellen en/of je betaalpas buiten Europa mag worden gebruikt. Dit biedt controle.
Infographic Betaalvereniging met een staatje over hoeveel mensen online bankieren

Digitalisering niet voor iedereen even gemakkelijk

Voor minder digitaal vaardigen vormen de ontwikkelingen soms een uitdaging. Hoewel zij het betalingsverkeer gemiddeld met een ruime voldoende waarderen, is ongeveer een kwart van hen niet tevreden. Ook mensen in een rolstoel, blinden en slechtzienden, doven en slechthorenden en ouderen zijn minder tevreden dan gemiddeld.Infographic over waardering voor welke doelgroep digitalisering is

Bij ouderen is vaak overlap met andere groepen. Ze zijn bijvoorbeeld vaker minder digitaal vaardig of slecht ter been. Daarnaast speelt mee dat hoe ze gewend zijn dingen te doen nu vaak lastiger is geworden.

Veel aandacht bij banken voor knelpunten in het betalingsverkeer

Banken en betaalinstellingen doen veel onderzoek naar knelpunten en zoeken actief naar oplossingen. Zo kunnen bankafschriften in braille opgevraagd worden, zijn er betaalpassen met een inkeping voor de herkenbaarheid en is er assistentie bij geldautomaten in buurtwinkels. Lees meer over wat banken op dit gebied doen: www.betaalvereniging.nl/iedereenbetaalt.

Bron: De Betaalvereniging is partner van het programma MKB Toegankelijk.

Naar overzicht nieuwsberichten