Gebruikersonderzoek websites vrijetijdsbranche
Een dagje uit begint vaak al online met een bezoek aan de website van de locatie waar je naartoe gaat. Zeker voor mensen met een beperking is online informatie inwinnen essentieel. Zij moeten rekening houden met vragen als: is de locatie voor mij toegankelijk? Hoe kom ik er? Zijn er veel trappen binnen en waar zijn de toiletten? Zijn er voorzieningen waardoor ik eenzelfde soort beleving heb als iedereen?
Gebruikersonderzoek eindgebruikers met een beperking
Accessibility deed in samenspel met Toegankelijke Recreatie een uitgebreid gebruikersonderzoek naar websites van bedrijven uit de vrijetijdsbranche. Met een team van totaal 14 ervaringsdeskundigen heeft Accessibility de websites onderzocht. De bedrijven zijn allemaal belangrijke spelers uit de vrijetijdssector: attractieparken, verblijfsrecreatie, dierenparken, theaters, musea, concertzalen en bioscopen.
Bijzonder aan het onderzoek is de diversiteit aan ervaringsdeskundigen én dat zij fervente bezoekers zijn van de locaties die zij nu online onderzochten. Er deden bezoekers mee met een visuele, cognitieve, fysieke beperking of een combinatie daarvan. Tijdens het bekijken van de websites gaven ze aan waar ze technisch tegenaan liepen, maar ook hoe zij de websites beleven. Hoe welkom voelen ze zich?
Diverse organisaties waarvan de website is onderzocht kregen in een 1-op-1-sessie een terugkoppeling van de bevindingen van de ervaringsdeskundigen. De reacties op de sessies die inmiddels hebben plaatsgevonden, zijn veelbelovend. Soms worden verbeteringen direct na de sessie doorgevoerd. Vaak blijkt dat er al aan mensen met een beperking wordt gedacht. Horen en zien hoe zij daadwerkelijk de website beleven geeft daarbij nieuwe inzichten.
Webinar over resultaten en bevindingen
Op 20 januari 2022 deelt Accessibility de bevindingen tijdens een gratis webinar ‘Hoe maak je een website toegankelijk voor iedereen?’ Ben je benieuwd welke verbeteringen en tips de ervaringsdeskundigen aandragen? Meld je dan aan.