Paul en Nick: ‘Toegankelijk zijn we voor onze klanten en een beetje voor onszelf’

Spierings Vis is een vijver- en aquarium speciaalzaak. Eigenaren Paul en Nick hebben een zeer toegankelijk en ruim pand. Hier profiteren ze zelf ook van. De looppaden zijn breed, de drempels zijn laag. Spierings Vis ziet dit als ‘eigen gemak’ naast natuurlijk het gemak voor klanten met en zonder beperking.

Paul van der Heijden en Nick Adriaansen werken al jaren bij Spierings Vis, een vijver- en aquarium speciaalzaak aan de Parallelweg in het Brabantse Oss. Voorheen waren beide mannen werkzaam als medewerker, inmiddels hebben zij de winkel overgenomen. Bij de vraag; ‘vertel eens, wat voor winkel hebben jullie’, bemerk je direct de passie voor vissen en alles wat daar mee te maken heeft.

Spierings Vis biedt alles van aanleg tot onderhoud van vissen, vijvers en aquaria voor binnen en buiten. Advies en kwaliteit van de producten vinden Paul en Nick van groot belang. Ook de samenwerking met klanten is hierin belangrijk. Je kunt bij Spierings Vis terecht voor kostbare Japanse koi kapers (die ze zelf uitkiezen bij verschillende kwekers in Japan) maar ook voor een huis-tuin-en-keuken goudvis.

Met de toegankelijkheid van hun ruime pand is het prima gesteld. Hier profiteren ze zelf ook van. De looppaden zijn tussen de 1.20 en 1.50 meter breed. Met dit soort afmetingen is het eenvoudig om met een volle pallet door de winkel te manoeuvreren. Een beetje eigen gemak, naast het gemak voor klanten met en zonder beperking.
Foto voorgevel van Spierings Vis

We hebben alles in eigen hand gehouden

Nick legt uit: “De winkel is laagdrempelig gehouden, met een elektrische schuifdeur en een hele brede opening van 2,5 meter. Fijn voor ons, maar ook fijn voor klanten die in een rolstoel binnen komen. In de ruimte waar onze tropische vissen gehuisvest worden is het 25 graden, de vissen hebben die warmte nodig. Ook daar hebben we schuifdeuren. Men kan en mag bij ons overal in de winkel komen, wat dat betreft zijn er geen beperkingen.

Voordat we dit pand in gebruik namen hebben we zelf nagedacht over hoe we een mindervalide klant goed kunnen bedienen. Onze winkel zit op een industrieterrein met allerlei andere winkels om ons heen. Het is een groot pand met veel ruimte, wel zo’n 1000 vierkante meter om in te richten. Dan kun je best zelf logisch nadenken als het om de toegankelijkheid en de inrichting gaat. Wij hebben er voor gekozen om alles compleet in eigen hand te houden.

Het feit dat mensen met een beperking bij ons makkelijk één uur heel ontspannen kunnen winkelen levert ons zeker veel op. Hoe langer een klant in je winkel blijft, hoe meer ze zien en hoe meer ze ook zullen kopen”.

Hoe langer een klant in je winkel blijft, hoe meer ze zien en hoe meer ze zullen kopen

Zowel binnen als buiten geen obstakels

Paul vertelt: “Onze balie van een meter hoog is super handig. Deze balie heeft een laag gedeelte zodat mensen in een rolstoel makkelijk kunnen communiceren met iemand achter de kassa en contactloos kunnen afrekenen. Ook voor kinderen die in onze winkel komen en willen afrekenen is dat leuk. Voor de deur is voldoende parkeerruimte. We hebben sowieso 6 eigen parkeerplaatsen. Het is nooit ver lopen en er zijn verder geen obstakel. Wat we in onze winkel nog meer aan kunnen veranderen om het nòg toegankelijker te maken voor mensen met een beperking? Dat weten we niet zo snel. Misschien kunnen we de voordeurdrempel van 1 centimeter hoog helemaal glad smeren”, lacht Paul.

Nick: “We betrekken mindervalide klanten altijd in onze bedrijfsvoering. Als we hen vragen wat er beter kan bij Spierings Vis, hebben ze geen idee. Dan denk ik dat we het heel goed gedaan hebben…”.

Foto interieur Spierings Vis

Tijd en aandacht

“Binnen onze klantenkring zijn enkele klanten doof. Voor hen trekken we wat meer tijd uit. We praten duidelijk met deze klanten en nemen ze vaak apart. Dat is wat rustiger voor beide partijen. Iedereen is bij ons gelijk”.

Paul: “De ene klant is de andere niet. Op tijd aandacht schenken en het juiste personeelslid erbij zetten, dat is het devies. Je moet als ondernemer aanvoelen hoe dit werkt. En je moet jezelf altijd open opstellen”.

Je moet jezelf altijd open opstellen, tijd en aandacht schenken is belangrijk

Loop eens met een ‘andere bril op’ door je eigen winkel

Paul: “Om toegankelijk te zijn moet je ruimte vrij maken, soms offer je hier winkelruimte voor op, niet altijd. Loop eens met een andere bril op door je eigen winkel, het levert je enorm veel inzichten op. In de zomer is het bij ons topdrukte, dan hebben we daar iets minder tijd voor dan in de winter. Maar binnenkort gaan ook wij weer, met deze andere bril op, ons pand beoordelen. We zijn een groeiende winkel, mensen komen terug, de omzet stijgt, daaraan kunnen we zien dat we het goed doen”.

Website: www.spieringsvis.nl

Naar overzicht ervaringen