Sietze Koetsier: ‘Ik ben trots op onze toegankelijke winkel’
Sietze Koetsier is eigenaar van de COOP Supermarkt in het Drentse dorpje Ruinerwold. Hij biedt zijn klanten iets extra’s door de winkel toegankelijk te maken en staat in dat proces niet stil. Sietze wil graag dat iedereen zich welkom voelt en op zijn gemak de boodschappen kan doen. Zijn stelregel luidt; ‘hoe toegankelijker de winkel, hoe liever mensen bij je willen winkelen’.
Toegankelijkheid is een proces van jaren
“Het toegankelijk maken van onze winkel is een proces van jaren geweest. We staan in dit proces niet stil”, vertelt Sietze Koetsier eigenaar van de COOP Supermarkt in het Drentse dorpje Ruinerwold.
Ons klantentoilet is een grote toevoeging
“Mijn klanten wilden graag een toegankelijke supermarkt, deze vraag zie je nu terug in onze winkel, daar ben ik trots op. We krijgen heel veel positieve reacties op bijvoorbeeld ons klantentoilet. Een toilet is sowieso in de meeste supermarkten niet gangbaar. Wij hebben met de laatste verbouwing, een jaar of zes geleden, rekening gehouden om deze rolstoelvriendelijk te maken. Je staat er niet altijd bij stil maar de groep mensen die noodgedwongen vaker gebruik moeten maken van een (invalide)toilet schijnt erg groot te zijn. Een van onze vaste klanten woont in het buitengebied. Alvorens hij van zijn huis naar onze winkel ging, moest hij altijd eerst ‘een boompje opzoeken’. Ik dacht; dát kan toch niet de bedoeling zijn! Niet alleen deze klant maar heel veel andere klanten zijn er ongelofelijk blij mee, we krijgen veel positieve reacties terug. Dat is het voordeel van een kleine gemeenschap als Ruinerwold, je houdt elkaar in de gaten, je kent iedereen”.
We willen graag een ‘warme’ supermarkt zijn voor iedereen die bij ons boodschappen komt doen
“De COOP is de enige supermarkt in Ruinerwold, dus directe concurrentie in het dorp heb ik niet. Tegelijkertijd maak ik me ook geen illusie, mensen pakken zo de auto en rijden een dorp verder om daar boodschappen te doen. We bieden onze klanten graag wat extra’s, we willen een ‘warme’ supermarkt zijn waar iedereen zich welkom voelt en op zijn gemak de boodschappen kan doen. In het middel van de winkel staat een grote koffietafel waar men ongestoord een kopje koffie met elkaar kan drinken. Ik zorg voor iets lekkers bij de koffie, vertelt Sietze. Het is natuurlijk moeilijk meetbaar of dit extra klanten oplevert maar ik denk het wel”.
Ik ben een sociaal betrokken ondernemer
“Ik ben een project gestart met het plaatselijke verzorgingstehuis dat aan de andere kant van het dorp gesitueerd is. Iedere donderdagochtend halen we met een busje een groep bewoners op. De bus is in het kader van ‘toegankelijkheid’ uitgerust met een lift. De bewoners worden inclusief rolstoelen, rollators en andere hulpmiddelen afgezet bij de winkel. Het lijkt zo iets simpels, ‘boodschappen doen’ maar voor veel mensen is het een wekelijks uitje. Het mes snijdt dus aan twee kanten, één: we bieden een toegankelijke winkel en twee: we ondernemen sociaal, we halen mensen uit hun omgeving en laten ze ongestoord boodschappen doen en hun sociaal netwerk vergroten”.
SSK: Lokaal betrokken en maatschappelijk verantwoord ondernemen
“COOP Koetsier Supermarkt is één van de eerste gecertificeerde supermarkten die het Super Supermarkt Keurmerk (SSK) bezitten. Dit keurmerk is een initiatief van onze brancheorganisatie ‘Het Vakcentrum’. Boodschappen doen bij een SSK supermarkt is kiezen voor verantwoord boodschappen doen, in meerdere opzichten. Want het SSK keurmerk staat voor lokale betrokkenheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen, toegankelijkheid is één van de pijlers hierin” vertelt Sietze.
Onze winkel is ruim van opzet
“De vierkante meters in Ruinerwold zijn wat goedkoper dan elders in Nederland. We kúnnen in de winkel daarom ook rekening houden met voldoende ruimte in de paden en bij de kassa’s. Zeker met een rollator, maar ook met een scootmobiel kan men hier, als het niet te druk is, prima doorheen manoeuvreren. Waar klanten ook positief op reageren zijn onze invalideparkeerplaatsen. We hebben er drie, waarvan twee naast de ingang van de winkel, ook daar hebben we over nagedacht”. Mijn stelregel luidt; hoe toegankelijker je winkel, hoe liever mensen bij je willen winkelen”.
Hoe toegankelijker je winkel, hoe liever mensen bij je willen winkelen
Wees behulpzaam, dat kost niets extra’s
“Ons personeelsbestand bestaat uit ervaren maar ook jonge mensen. Iedere medewerker kent onze klanten persoonlijk. Dus ook diegene die wat extra hulp nodig hebben, zo regelen we dat hier. Ik ben een eigenwijze ondernemer, ik ben een regelneef, ik houd van positieve reacties en goed doen voor een ander en zo werken al onze mensen. Een lach, een beetje vriendelijkheid en behulpzaam zijn voor een ander kost niets extra’s” vindt Sietze Koetsier.
Ga je verbouwen? Denk dan goed na over de toegankelijkheid van je bedrijf
“Het is gangbaar om je supermarkt om de zes á zeven jaar te verbouwen. De ene verbouwing is groter dan de andere, maar we zijn nu al aan het uitdenken wat we kunnen doen met de komende verbouwing (volgend jaar of het jaar daarop). Het kan namelijk altijd beter. Je moet in zo’n proces vooraf wel goed nadenken hoe en wat je aan gaat pakken. Als je toch bezig bent met plannen maken, is verstandig om ‘toegankelijkheid’ als thema mee te nemen. Bij ons op het lijstje staan zeker nog wensen. We laten ons hierin adviseren door een specialistische partij. Toch denk ik dat je vooral heel goed moet luisteren naar je klanten én de samenwerking met de gemeente op moet zoeken. Er zijn zoveel zaken die je aan kunt pakken of waar je bij je klanten mee kunt scoren. Maar je moet wel scherp en fris blijven, dus ga het gesprek aan en laat je informeren!
Ga je een pand bouwen of verbouwen? Pak de ITstandaard 2018 erbij en probeer daar zoveel mogelijk rekening mee te houden. Heb je geen grootschalige bouw- of verbouwplannen, ga dan alvast met deze 6 tips aan de slag.