Dirk: “Online shoppen kan een tijdrovende aangelegenheid zijn”

Dirk (46) is vijftien jaar geleden door een ongeluk van de ene op de andere dag bijna helemaal blind geworden. Dirk weet hoe het is om wel te kunnen zien en is altijd werkzaam geweest als web-developer. Juist daarom kan hij aan ziende mensen goed overbrengen hoe iemand met weinig zicht het online shoppen beleeft.

“Ondernemers zijn zich vaak niet bewust wat de effecten van een niet toegankelijkheid website voor hun bedrijfsvoering kunnen zijn. Veel websites, maar zeker webshops, bieden honderden producten en nog veel meer varianten aan. Als er geen digitaal toegankelijke zoekfilter op de website wordt aangeboden, moet je door alle artikelen heen om het gewenste artikel te vinden. Dat kost vaak veel tijd. Om een goed beeld te krijgen waar iemand met slecht zicht tegenaan kan lopen, geef ik een aantal voorbeelden”, vertelt Dirk.

Het vinden van de bestelknop

“Als je als slechtziende met je toetsenbord navigeert, is de beschrijving van een artikel vaak lastig te vinden. Dan maakt je voorleessoftware overuren en duurt het steeds best wel even voordat de juiste beschrijving ten gehore wordt gebracht. Vervolgens, als je het juiste product gevonden hebt, dan wil je het in het winkelmandje stoppen. Het vinden van de bestelknop hiervoor kan lastig zijn, omdat de knop visueel wel bij het product staat maar niet in de structuur. Het is dan gissen welke knop bij dat product hoort.”Foto van een pakketje op een laptop

Komt de bezorger met een pakketje of een palletwagen?

Niet alles zichtbaar in voorleessoftware

“Ook hoeveelheidseenheden (bijvoorbeeld liter of kilogram) staan regelmatig visueel aangegeven, maar zijn niet zichtbaar voor voorleessoftware. En om iets te bestellen moet je toch een keuze maken: anders wordt het toch spannend of de bezorger met een pakketje komt of met een hele palletwagen.”

“Als je klaar bent met shoppen, hoop je dat je het winkelwagentje kunt vinden. Veel winkels hebben wel een mooie afbeelding van het winkelwagentje, maar niet zichtbaar voor voorleessoftware. In het ergste geval moet je dan de producten van je keuze achterlaten… Echt zonde, vanuit klant- én ondernemersperspectief. Het controleren van het winkelwagentje en het eventueel aanpassen van een bestelling (aantal aanpassen of verwijderen) blijkt in de praktijk ook lastig. Vaak moet je als slechtziende zelf puzzelen welke tekst bij welk product hoort en hopen dat je de aanpassing bij het juiste product doet.”

En dan… komt het moment van afrekenen

Een kwestie van ‘uitzoeken’ en ‘hopen’

Dirk vervolgt zijn verhaal: “Dan komt het moment van afrekenen. Je gegevens invullen gaat gelukkig steeds beter, meestal zijn invulvelden voorzien van een label dat je vertelt wat je moet invullen. Maar waar wil je je bestelling laten bezorgen? Elke webshop heeft hier zijn eigen methode voor. Dat levert onzekerheid op en is het keer op keer een kwestie van ‘uitzoeken en hopen’ dat de pakketbezorger inderdaad bij jou aan de deur komt met het juiste product en het juist bestelde aantal.”

“Als je zover bent gekomen, kan het uiteindelijke betalen een laatste obstakel opleveren. Is je bank (iDeal) vindbaar? Als er alleen gebruikgemaakt wordt van bijvoorbeeld logo’s, zonder tekst, wordt het lastig de juiste bank te vinden. Dan kun je alleen maar hopen dat er iemand in de buurt is waaraan je het kunt vragen, zodat de geïnvesteerde tijd en moeite niet voor niets is geweest… Maar dat is natuurlijk niet wenselijk, het tast de zelfstandigheid van iemand met een beperking enorm aan.”

Wil je als ondernemer meer inzicht krijgen in hoe digitaal toegankelijk jouw eigen website is?

Doe de test via ismijnsitetoegankelijk.nl

Naar overzicht ervaringen

Lancering zelfscan ismijnsitetoegankelijk.nl

Ischa Gast: “Schiphol heeft het meest geleerd van gebruikerstesten”

Dirk: “Online shoppen kan een tijdrovende aangelegenheid zijn”