Nathalie Richheimer: ‘Toegankelijkheid is voor ons logisch’
Nathalie Richheimer heeft samen met haar zus een lingeriewinkel in Breda. Ze verkopen BH’s en badkleding met grote cupmaten, zowel online als in de winkel. Nathalie hecht veel waarde aan toegankelijkheid en klantvriendelijkheid, vanuit het besef dat klanten zich prettig moeten voelen.
Vanzelfsprekend
Nathalie: “Het toegankelijk maken van onze lingeriewinkel was voor ons logisch. Omdat ik zelf slechtziend ben, is dat niet eens een bewuste keuze geweest. Het is voor mij vanzelfsprekend om rekening te houden met beperkingen. Ik weet hoe belangrijk het is dat ruimtes toegankelijk zijn.”
Goed zicht
“Het allerbelangrijkste in elke winkel is goede verlichting. Of je het nu doet voor mensen met een beperking in het zien of niet: licht doet je producten in de rekken het beste uitkomen. In paskamers moet er verlichting zijn zonder schaduweffecten, zodat alles goed zichtbaar is. Het is een zware kostenpost, maar investeren in verlichting levert een bijdrage aan onze omzet.”
Ruime paskamers
“Onze paskamers zijn heel ruim. We geven persoonlijk advies en dan wil je niet met 2 of 3 mensen in een klein hokje staan. De paskamers zijn groot genoeg voor klanten in rolstoelen en eventueel hun begeleider. Dat vinden onze klanten heel prettig. Comfortabel kunnen passen bevordert de verkoop. Als consumenten in de paskamers op hun gemak zijn, dan komt de rest vanzelf.”
Zelf vind ik het echt verschrikkelijk als er tegen de begeleider gesproken wordt in plaats van tegen de klant. Dat doen mijn verkoopsters absoluut niet!
Klanten geven complimenten
“Ik ben er nooit zo mee bezig wat concurrenten doen, maar ik kijk vooral hoe ik het zelf als klant prettig zou vinden. Klanten voelen zich op hun gemak en geven complimenten. Het is heerlijk als ze bij de winkeldeur zeggen: “Dat is nog eens binnenkomen.“ Of “Wow, bij deze paskamer kan ik gewoon met mijn rolstoel naar binnen!” Of: “Deze prijskaartjes kan ik gelukkig wél goed lezen!”
Benaderen
“Het maakt ons niets uit of iemand klein, groot, dik, dun, rijk of arm is. Wij behandelen iedereen met respect. Toegankelijkheid drukt zich dus ook uit in de manier van benaderen, niet alleen in fysieke toegankelijkheid. Ons personeel schrikt niet van mensen met beperkingen, wat je bij andere winkels nog weleens ziet. Zelf vind ik het echt verschrikkelijk als er tegen de begeleider gesproken wordt in plaats van tegen de klant. Dat doen mijn verkoopsters absoluut niet!”
Alles moet kloppen
“Mensen komen bij ons al van ver buiten Breda vanwege de specifieke producten die we hebben. Ik kan niet hard maken dat de toegankelijkheid meewerkt aan onze omzet, want het gaat natuurlijk om het totaalplaatje. Het moet gewoon kloppen in je winkel, zodat klanten zich er prettig voelen. De winkelinrichting, de routing, de presentatie van je producten en je personeel uiteraard.”