Intratuin Elst: ‘Iedere klant is een klant’

Dat toegankelijkheid ook mogelijk is met oudbouw, bewijst Intratuin Elst. Bedrijfsleider Robert-Jan Maat: ‘De oorspronkelijke boerderij is gehandhaafd en vormt nu een prachtig landmark. Er zijn geen obstakels, mensen met een beperking kunnen overal komen.’

Toegankelijke oudbouw

Robert-Jan Maat: “Het zou het gemakkelijkst geweest zijn om alles te slopen en een heel nieuw gebouw neer te zetten. Dat hebben we niet gedaan, we wilden de sfeer behouden. Tegelijkertijd is het gelukt om er een goed toegankelijke winkel van te maken. Drempels zijn weggewerkt. Waar hoogteverschil onvermijdelijk was, hebben we dat opgelost met een hellingbaan. Verder zijn er 2 liften naar de eerste verdieping.”

Verantwoordelijkheid

Intratuin Elst brengt maatschappelijk ondernemerschap in de praktijk. Robert-Jan: “Je hebt een verantwoordelijkheid naar je omgeving. Daarom hebben wij een samenwerkingsverband met de sociale werkvoorziening. Een deel van onze medewerkers komt daar vandaan. Alle personeelsleden kregen op de werkvloer een training in klantvriendelijkheid. We hebben daar iemand voor in dienst gehad, omdat we het heel erg belangrijk vinden. Gedrag van het personeel bepaalt voor een groot deel hoe klanten onze winkel ervaren.”

Gedrag van het personeel bepaalt voor een groot deel hoe klanten onze winkel ervaren.

Helpen

“Er staan geen spullen in de paden, zodat de ruimte goed toegankelijk is. Alle schappen zijn voor 12.00 uur bijgevuld. Vanaf dat tijdstip hebben de vulmedewerkers hun handen vrij en staan alle personeelsleden volledig ten dienste van de klant. Onze medewerkers helpen bij het inladen van de aankopen.”

Ouderen

“Er zijn ruime invalideparkeerplaatsen in de buurt van de ingang. In de winkel zijn continu rolstoelen beschikbaar. Wij zien veel mensen die daar gebruik van maken. Voor mij zijn dit soort faciliteiten vanzelfsprekend: Ook iemand die slecht er been is, is een klant. Regelmatig komt hier de Zonnebloem met een bus ouderen, die hier heerlijk kunnen shoppen. Dat zouden ze niet doen als de winkel niet zo toegankelijk was.”

Scherp blijven

“We zitten wel in een gebied waarin we scherp moeten blijven. De concurrenten zitten op elke straathoek. Dit tuincentrum is gemakkelijk bereikbaar, goed toegankelijk, je kunt hier gemakkelijk parkeren. Er zijn geen obstakels, mensen met een beperking kunnen overal komen. Ik zou niet weten hoe het nog beter kan. Iedere klant is een klant en daar doe je alles voor.”

Dit interview is overgenomen van de inmiddels niet meer bestaande website AllesToegankelijk.

Bloemen in een winkel

Naar overzicht ervaringen

Webinar: ‘Al klaar voor 2025? Toegankelijkheidseisen van eindapparatuur voor telecommunicatiediensten én telecommunicatiediensten’

Werkbezoek gemeente Zaltbommel tijdens MKB Toegankelijke Route

Webinar: kennissessie gastvrije toegankelijke binnensteden – 25 maart