Rosanne Belgers: ‘Toegankelijkheid zorgt voor goede bezetting’
In juni 2018 opende Heuvelrijk Berg & Dal haar deuren. Rosanne Belgers runt samen met haar broer Tom deze luxueuze groepsaccommodatie met achttien hotelkamers. Heuvelrijk is toegankelijk voor iedereen, dus ook voor gasten met een beperking. “Hierdoor hebben we het hele jaar een goede bezettingsgraad.”
Opa en oma
Rosanne kreeg gastvrijheid met de paplepel ingegoten. “We zijn opgegroeid in een toeristisch familiebedrijf. Na mijn studie ben ik zelf ook in het toerisme gaan werken. Toen mijn opa en oma slechter ter been raakten, merkten we dat ze niet meer zomaar op vakantie konden. Met dat idee zijn we, samen met mijn vader, aan de slag gegaan. Zo werd Heuvelrijk Berg en Dal geboren. We ontvangen hier individuele gasten maar ook groepen met senioren en families.”
Het hele jaar
“Twee kamers en alle centrale ruimten zijn volledig rolstoeltoegankelijk, net als de buitenruimte en de parkeerplaats. Ook de andere zestien hotelkamers zijn heel ruim en comfortabel. Dat is zeker voor oudere gasten erg prettig. En dat is belangrijk voor ons. Dankzij deze doelgroep hebben we het hele jaar door een goede bezetting van onze hotelkamers en niet alleen in de schoolvakanties.”
Eye-openers
“Bij het ontwerp en de bouw hielden we steeds voor ogen: hoe zouden wij het zelf willen als we slecht ter been zijn? Ook de installateur en architect dachten goed mee. In de eindfase van de bouw bezochten we een bijeenkomst van het Regionaal Bureau voor Toerisme. Gerard de Nooij van Ongehinderd was gastspreker. Heel inspirerend en leerzaam om te horen waar hij als rolstoel-gebruiker tegenaan loopt. In deze periode kreeg mijn vader een ongeluk en werd zelf een tijdje afhankelijk van een rolstoel. Niet leuk natuurlijk, maar het bleek wel waardevol om als rolstoeler ons hotel-in-aanbouw te ervaren.”
Nodig mensen met een beperking uit en sta open voor feedback!
Uitstraling
“We hebben veel aandacht besteed aan de uitstraling van onze accommodatie. Dat was bij de aangepaste badkamers best een uitdaging. Door de extra steunen en grepen ziet het er vaak niet zo chique uit. We hebben de interieurontwerper en installateur gevraagd om hierover met ons mee te denken. Het resultaat is erg mooi.”
Nuttige feedback
“Voordat we officieel open gingen, hebben we proefslapers uitgenodigd. Hierbij waren ook twintig mensen met een beperking. We kregen gelukkig vooral positieve feedback. Ook hadden ze handige tips, bijvoorbeeld over de parkeerplaats. Die is ruim genoeg maar had geen aparte plekken voor gehandicapten. Daardoor kan iemand anders zijn auto te dicht bij die van jou zetten waardoor je er niet meer met je rolstoel in kan.”
Keurmeesters
“Inmiddels hebben we een toegankelijkheidstoets laten doen door Ongehinderd. Heel leuk om te zien hoe de keurmeesters werken. Met een veer testen ze bijvoorbeeld of een deur niet te zwaar open gaat. Het rapport hebben we nog niet, maar ze gaven wel direct aantal praktische tips. Bijvoorbeeld over een een richel op de oprit waar een rolstoel achter kan blijven haken. Dat passen we natuurlijk aan. Inmiddels staan we ook in de app van Ongehinderd. Ook dat levert weer leuke en zinvolle reacties op.”
Tips
“De belangrijkste tip die ik voor andere ondernemers heb: nodig mensen met een beperking uit en sta open voor feedback. Daar leer je veel van. En ga naar een bijeenkomst van Gerard de Nooij. Heel inspirerend, zijn verhaal blijft echt hangen!”
Toegankelijkheid in je horecabedrijf is ook (of misschien wel vooral) een klantvriendelijke en open houding naar gasten met een beperking. Je vindt hier een aantal praktische tips en aandachtspunten.
De inrichting van het pand is belangrijk voor klanten en gasten die wat slechter ter been zijn of slecht zicht hebben. Zo kunnen ze zich zelfstandig door de ruimte bewegen, naar het toilet gaan en comfortabel zitten.