Arie Bakker: ‘Een groeiende klantenkring noodzaakt een nieuwe winkelindeling’

Arie Bakker is gestart als eenvoudige dorpsslager met drie of vier personeelsleden. Gaandeweg legde hij, maar ook zijn klanten de lat hoger en kwam er een breder assortiment. “Deze uitbreiding noodzaakt een verbouwing en een nieuwe toegankelijke winkelindeling”, legt Bakker uit.

“Doorzetten is de clou van het zakenleven”, dit zijn de kernwoorden die de geschiedenis van het ondernemerschap van slagersfamilie Bakker tekenen. Ondernemen zit hen in het bloed. Als negende kind in de familie begon Arie Bakker junior een slagerij in Alblasserdam.

De familie heeft altijd het belang van innovatie helder voor ogen gehad. In dat spoor runt Arie Bakker ook zijn meesterslagerij aan het Wilgenplein in Alblasserdam. Arie is gestart als eenvoudige dorpsslager met drie of vier personeelsleden. Maar gaandeweg legde hij en ook zijn klanten, de lat hoger. Er kwam meer aandacht voor luxeproducten, maaltijden, salades en gemaksvoeding. Kortom, een breder assortiment. “Deze uitbreiding noodzaakt een verbouwing en een nieuwe winkelindeling”, legt Bakker uit.

Extra ruimte voor onze producten door nieuwe winkelindeling

“Door de verbouwing werd extra ruimte gecreëerd voor de bereiding en verkoop van kant- en klare producten. De kwaliteit van de nieuwe producten blijft uitstekend, zoals met dat van ons mag verwachten. De markt verandert snel. Inspelen op deze veranderingen is cruciaal; stilstand is namelijk achteruitgang. Vernieuwen houdt het ambachtelijke slagersvak daarbij levendig”. Foto interieur van slagerij Arie Bakker

Een duidelijke in- en uitgang

“We hebben een groeiende klantenkring maar het winkeloppervlak blijft gelijk. Dat zorgde af en toe voor botsingen en irritaties. Wij hadden in de allereerste opzet 2 schuifdeuren die beide diende als in- en uitgang. Dat was geen ideale situatie en door de tijd heen werd het steeds duidelijker dat hierop iets verzonnen moest worden”.

Het aanleggen van een nieuwe routing in de winkel was de eerste oplossing

“Een van onze eerste oplossingen hiervoor was het aanleggen van een routing in de winkel. Eén schuifdeur werd een ingang de andere een uitgang. Er kwam één afrekenpunt bij de uitgang. Daardoor was er altijd een duidelijke stroming door de winkel heen en liepen mensen niet tegen elkaar aan. Op erg drukke momenten konden de mensen voor de ingang in een rij wachten en heeft iedereen in de winkel voldoende tijd en ruimte om op zijn gemak de boodschappen te doen”.

De nieuwe routing is een toevoeging

“Dit beviel erg goed. Onze vernieuwde winkel is hier nog meer op aangepast met een bredere route voor klanten met een scootmobiel, rolstoel of kinderwagen. Daarnaast is er een zelfbedieningsmeubel en een soepenvriezer geplaatst middenin de winkel. Hier kunnen mensen eenvoudig omheen lopen en hun spullen eruit halen. Op deze manier is het voor iedereen duidelijk hoe de routing loopt. Dat is een enorme toevoeging”, vertelt Arie.

“Economisch gezien was deze aanpassing ook fijn, aangezien elke klant nu ook alle producten in de winkel ziet. Hierdoor is het gemiddelde bestedingsbedrag per klant omhoog gegaan. Daarnaast betaalt winkelgemak zich natuurlijk altijd uit in de vorm van tevreden en terugkerende klanten. De geïnvesteerde kosten en tijd waren voor ons daarom bijzaak”.

Persoonlijke service is voor mensen met een beperking vaak van grote waarde

Tevreden klanten zijn terugkerende klanten

“Persoonlijke service is voor mensen met een beperking vaak van grote waarde. Voor die enkele klant met bijvoorbeeld een auditieve of visuele beperking hebben wij geen speciale aanpassingen in de winkel gedaan. Wel geven wij deze klanten net iets meer service en aandacht waardoor het winkelgemak voor hen hetzelfde is als voor iedere andere klant. Bij een slechthorende klant praten wij net iets harder, is iemand slechtziend dan helpen wij bij het afrekenen en vertellen we onze aanbiedingen, oudere mensen geven we net even wat meer tijd. Ons personeel is hierover ingelicht en zo worden ze opgeleid”.

“Elke klant, met welk hulpmiddel dan ook, moet onze winkel kunnen bezoeken zonder zich aan te hoeven passen of zich opgejaagd te voelen. Hulphonden zijn ook van harte welkom in de slagerij. Die zijn vaak heel goed afgericht. Wij hebben hier echt nog nooit problemen mee gehad. We behandelen iedere klant zo persoonlijk mogelijk en we ontvangen hier heel vaak positieve feedback op. Tevreden klanten zorgen voor een goede sfeer, mond-tot-mond reclame, betere besteding, tevreden klanten zijn terugkerende klanten en ga zo maar door”. Foto van slager Arie Bakker in winkel

Toegankelijkheid tijdens het corona-virus

“Momenteel tijdens corona-virus bedienen wij zelf voor klanten de schuifdeur van de ingang omdat er maximaal 4 klanten in de winkel mogen. Ook benadrukken we dat het wenselijk is dat klanten pinnen bij het afrekenen. We hebben hiervoor een mobiel pinapparaat ter beschikking. Het beperkte aantal mensen in de winkel zorgt ervoor dat men zonder veel drukte, met minimaal 1,5 meter afstand boodschappen kan doen en de routing in de winkel kan volgen. Wij raden overigens andere ondernemers aan de bezoekersstroom al bij de ingang handmatig te reguleren”.

Website: www.meesterslagerbakker.nl

Naar overzicht ervaringen

Implementatiewet toegankelijkheidsvoorschriften aangenomen door Eerste Kamer

Zelfscan ismijnsitetoegankelijk.nl uitgebreid met meer meetpunten

Webinar: ‘Al klaar voor 2025? Toegankelijkheidseisen van eindapparatuur voor telecommunicatiediensten én telecommunicatiediensten’