MKB Toegankelijk > Ervaringen > Corine Streefland: ‘Ik schrok hoe vaak Tom vastliep op sites van verzekeraars’
Corine Streefland: ‘Ik schrok hoe vaak Tom vastliep op sites van verzekeraars’
Corine Streefland – communicatiemanager bij Scildon – blikt terug op het afgelopen jaar en vertelt hoe zij naar aanleiding van de ervaringen van Tom de website van Scildon heeft verbeterd. “Ik was me niet bewust van digitale toegankelijkheid”, vertelt Corine.
Tom Hessels heeft een visuele beperking en demonstreerde tijdens een event van het Verbond van Verzekeraars hoe hij websites gebruikt met behulp van een screenreader. “Hij liep steeds vast in menu’s en webformulieren, waardoor hij zijn verzekeringen niet makkelijk zelf kan regelen. “Daar schrok ik van”, Corine Streefland (communicatiemanager bij Scildon) blikt terug op het afgelopen jaar en vertelt hoe zij naar aanleiding van Toms verhaal de website van Scildon heeft verbeterd.
Waarom ben je na afloop van de bijeenkomst direct aan de slag gegaan?
“Ik was me niet bewust van digitale toegankelijkheid, maar werd geraakt door de demonstratie van Tom. Omdat hij blind is, kan hij geen muis gebruiken en is afhankelijk van een toetsenbord en screenreader. Ik had niet verwacht dat hij regelmatig tegen allerlei digitale muren aanloopt. Daarnaast vertelde hij dat mensen met een beperking onderling veel informatie delen om elkaar te helpen. Op fora wordt bijvoorbeeld besproken waar je het gemakkelijkst een verzekering af kunt sluiten. Ik vroeg me die middag echt af hoe toegankelijk de website van Scildon zou zijn.”
Het leek erop dat digitale toegankelijkheid nog een paar jaar moest wachten”
Terug op de werkvloer. Wat heb je als eerste gedaan?
“Bij terugkomst op kantoor deelde ik mijn ervaring direct met een aantal collega’s en dook ik in Google Lighthouse om de toegankelijkheid van de corporate website te onderzoeken. Ik gebruik dat programma voor het verkrijgen van inzicht in laadtijden en zoekoptimalisatie, maar ook toegankelijkheid kan gemeten worden. Van de 100 te behalen punten, scoorde onze site 57.”
“Op basis daarvan benaderde ik een aantal gecertificeerde webbouwers die in de bijeenkomst waren genoemd. Zij konden mij helaas niet helpen, omdat deze partijen niet in een website wilden programmeren die zij niet zelf hadden gebouwd. Een nieuwe website was geen optie, omdat de huidige pas twee jaar oud is. Een groot project als een nieuwe site, was ook niet gebudgetteerd voor 2019. Dus het leek erop dat digitale toegankelijkheid nog een paar jaar moest wachten.”
Toch liet je het daar niet bij zitten. Hoe ben je verder gegaan?
“Dat klopt. Ik nam contact op met de webbouwer van onze huidige site. Deze partij is niet gecertificeerd op het gebied van digitale toegankelijkheid, maar al pratend kwam ik erachter dat ze er wel actief mee aan de slag zijn. En ook voor de website van Scildon waren een paar redelijk eenvoudige quick wins ter verbetering van de toegankelijkheid.”
Welke quick wins waren dat?
“Ten eerste heeft de zoekfunctie op de website een ‘labelveld’ gekregen waardoor deze functie detecteerbaar is voor screenreaders. Nu kunnen ook slechtzienden en blinden hier gebruik van maken. Ten tweede is het menu aangepast waardoor je er met behulp van de ‘Tab’-functie op het toetsenbord doorheen kunt navigeren. Daarnaast kan ik afbeeldingen en links een korte, duidelijke omschrijving geven, waardoor screenreaders deze herkennen en voorlezen als blinden of slechtzienden er op terecht komen. Zeker bij linkjes naar andere pagina’s of documenten is dit waardevol, omdat het duidelijk is waar een link naar doorverwijst. Een link met de titel ‘lees meer’ zegt niets over de inhoud van de achterliggende informatie. In het CMS van onze website waren deze labelvelden en ALT-tags niet ingebouwd. Dat heeft de webbouwer voor mij aangepast.”
En hoe nu verder?
“Deze verbeteringen zorgen ervoor dat de site op dit moment 98 punten scoort in Google Lighthouse. Dit is dus al een hele verbetering ten opzichte van de eerder genoemde 57. Als wij een nieuwe website gaan bouwen, zo eens in de vier jaar, neem ik digitale toegankelijkheid meteen mee vanaf de start van het project. Dan is het ook tijd om met het kleurencontrast aan de slag te gaan, want die is nu nog niet optimaal. Zo gebruiken wij oranje blokken met witte tekst. Deze kleurencombinatie is niet toegankelijk, maar wel onderdeel van onze huisstijl. De bouw van een nieuwe site is een goede gelegenheid om het kleurencontrast aan te passen.”
Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar?
“Tijdens het event over digitale toegankelijkheid in de zomer van 2019 ben ik me echt bewust geworden van het belang van een goede website. In eerste instantie dacht ik wel dat toegankelijkheid iets heel groots en kostbaars was. Ik had het mis. Ik ben blij dat ik samen met onze webbouwer concrete oplossingen heb gevonden. Ik wil andere verzekeraars en organisaties dan ook graag meegeven dat het verbeteren van de digitale toegankelijkheid haalbaar en betaalbaar kan zijn. Daar zijn wij een voorbeeld van.”
Wil je meer weten over digitale toegankelijkheid? En wil je inzicht krijgen in hoe goed je eigen website scoort?
Met een toegankelijke website heb je een groter bereik. Zo’n 20% van jouw (potentiële) klanten heeft moeite met het bekijken en lezen van websites. Wil je mee weten?
Waar de meeste websitegebruikers, en daarmee ook de oudere gebruikers, niet blij van worden, is gecompliceerde informatie. Waar kun je als ondernemer rekening mee houden?