Toegankelijk ondernemen loont

Meer dan 2 miljoen Nederlanders hebben een beperking. Ze zijn slechtziend, blind of doof, hebben een lichamelijke of verstandelijke beperking of een psychische of psychiatrische aandoening. Met – vaak verrassend – eenvoudige aanpassingen maak je je bedrijf beter toegankelijk voor deze (potentiële) klanten.

Toegankelijkheid is allang geen gunst meer aan een kleine groep blinden of rolstoelgebruikers, of een hobby van innovatieve techneuten. Bij ondernemers staat toegankelijkheid steeds hoger op de agenda. Terecht, want het is belangrijk om aantrekkelijk te blijven voor de groeiende groep mensen met een functiebeperking. Ook oudere klanten en gasten hebben hier baat bij.

Klanten en gasten met een beperking:

  • Zijn trouw en delen graag hun ervaringen, bijvoorbeeld in de Ongehinderd app.
  • Nemen vaak iemand mee.
  • Komen vaak op minder drukke momenten.

Met een toegankelijke zaak krijg je er 2 miljoen potentiële klanten bij.

Door de vergrijzing neemt deze groep in omvang toe. Toegankelijk ondernemen wordt dan ook steeds belangrijker.