De organisatorische kant van digitale toegankelijkheid. Hoe pak je dat aan?
Door de European Accessibility Act, die in 2025 van kracht gaat, moeten bedrijven en organisaties zorgen voor toegankelijke digitale producten en diensten. We spraken met Camiel Driessen, CEO van Funka Max, een organisatie die bedrijven helpt zich voor te bereiden op de Europese toegankelijkheidswet. Camiel gaf ons inzicht in de organisatorische processen die kunnen helpen om digitale toegankelijkheid te waarborgen.
Audit fix cycle
“Bij veel bedrijven zijn slechts een paar medewerkers verantwoordelijk voor digitale toegankelijkheid. Vaak doen zij dit naast hun reguliere werk.Ze moeten er dan zelfstandig voor zorgen dat de website voldoet aan de WCAG 2.1 AA richtlijnen (Web Content Accessibility Guidelines). Deze richtlijnen bevatten 50 aanbevelingen voor het verbeteren van de digitale toegankelijkheid van websites.
Een veelvoorkomende uitdaging is dat organisaties niet goed weten hoe ze moeten beginnen met digitale toegankelijkheid. Ze richten zich primair op het repareren van bugs die uit een WCAG-audit komen. Er worden audits uitgevoerd en verbeterpunten aangepast, en weer ge-audit, wat op zich een prima startpunt is. Maar bij veranderingen in het product, team of de tools moet het proces weer opnieuw beginnen. Dit leidt tot een dure en tijdrovende cyclus van audits, fixes, en weer audits zonder blijvende oplossingen.”
Toegankelijkheid borgen
“Hoewel WCAG-richtlijnen essentieel zijn, vormen ze slechts een deel van het bredere toegankelijkheidsvraagstuk. Elke organisatie, groot of klein, zou een systematiek moeten gebruiken om toegankelijkheid goed te borgen. Door de organisatorische kant aan te pakken, kunnen ze ervoor zorgen dat iedereen, van directie tot medewerkers, begrijpt waarom toegankelijkheid belangrijk is en wat de implicaties zijn.
Er zijn twee belangrijke standaarden die hierbij kunnen helpen: de internationale ISO-standaard (ISO 30071-1) en de Europese EN-standaard (EN 17161). Deze standaarden zijn specifiek ontwikkeld om organisaties te begeleiden bij het verbeteren van digitale toegankelijkheid en bieden tegelijkertijd juridische dekking.”
Bereidheid tot toegankelijkheid
“Voor duurzame borging van toegankelijkheid kunnen bedrijven hulp krijgen van gespecialiseerde organisaties, zoals Funka Max, die kennis en ondersteuning bieden. Elk bedrijf, groot of klein, kan met voldoende budget en vooral bereidheid de toegankelijkheidsstandaarden implementeren. Toegankelijkheid begint namelijk met de bereidheid om actie te ondernemen. Het is een misvatting dat de European Accessibility Act alleen maar een ‘dure Europese maatregel’ is die extra verplichtingen oplegt en kosten met zich meebrengt.
Eén op de vier mensen heeft een beperking en gedurende het leven krijgt iedereen hiermee te maken, bijvoorbeeld door ouderdom. Dit betekent dat bedrijven hun digitale producten anders moeten benaderen. Als bedrijven zich inspannen om toegankelijkheid voor iedereen te realiseren en de bijbehorende standaarden naleven, heeft dit juist veel voordelen. Het leidt tot hogere verkoopcijfers, een beter imago, minder klachten bij de klantenservice en minder telefoontjes met vragen.
Digitale toegankelijkheid is dus niet alleen cruciaal voor mensen met een beperking, maar leidt ook tot betere producten voor mensen zónder beperking. Als toegankelijkheid structureel goed wordt geregeld en opgenomen in het ICT-beleid, zullen bedrijven stelselmatig betere producten ontwikkelen.”