Hans de Vette: ‘Een toegankelijke winkel is een basisnorm’

Hans de Vette is eigenaar van Jumbo Supermarkt in Brielle. Het bijzondere aan de winkel is dat deze onder de grond gevestigd is en toch heel toegankelijk is. Het feit dat de winkel toegankelijk is voor mensen met een beperking, maar ook voor ouderen, is voor hem een basisnorm. In de huidige tijd vindt Hans het compleet vanzelfsprekend dat je als ondernemer hier rekening mee houdt.

De vestingwallen en de vele monumenten maken van Brielle een pittoreske vestingstad. Aan de rand van dit mooie eeuwenoude stadje runt supermarktondernemer Hans de Vette zijn Jumbo Supermarkt.

Onder de grond én toch toegankelijk

Hans vertelt enthousiast zijn verhaal: “Het bijzondere aan onze winkel is dat deze onder de grond gevestigd is en toch heel toegankelijk is. Via automatische rolbanen kun je met je winkelwagen in de winkel komen. Jumbo Brielle is ruim qua opzet met een grote groente- en fruitafdeling, een bloemenafdeling, een ambachtelijke broodafdeling en natuurlijk afdelingen met verse vis, vlees, kaas en een grillcorner. Omdat onze winkel zo ruim van opzet is, hebben we brede paden, een extra brede kassa, een lift, invalide toilet, een invalide parkeerplek, een beweegbare pinterminal en geen drempels. We zijn bescheiden, maar als ik het zo allemaal opsom doen we best veel om een toegankelijke winkel te zijn”. Foto gevel van Jumbo Brielle“Toen ik 16 jaar geleden als ondernemer startte sprak de Jumbo-formule me ongelofelijk aan. De formule straalt warmte uit”. Daar voelen Hans en zijn vrouw Ellen zich goed bij. Het ondernemen doen ze samen, Hans de zakelijke kant en Ellen neemt de sociale kant voor haar rekening. Samen vormt dat een fantastisch mooi geheel. “Het feit dat onze winkel toegankelijk is voor mensen met een beperking, maar ook voor ouderen, is voor ons een basisnorm. In de huidige tijd vind ik het compleet vanzelfsprekend dat je als ondernemer hier rekening mee houdt.”

In de huidige tijd is een toegankelijke winkel een vanzelfsprekendheid. Je kunt niet anders dan hier rekening mee houden.

Prijs “Meest toegankelijke winkel”

“Een tijdje geleden hebben we een prijs gewonnen voor ‘De meest toegankelijke winkel’ van de gemeente Brielle. Leuk voor de publiciteit maar nogmaals, voor ons is het heel normaal om op deze wijze in te spelen op de wensen van onze klanten. Onze grootste groep klanten zijn ouderen. Zij ervaren, bij ons boodschappen doen, als prettig. Het wordt als een ‘gezellig uitje’ gezien en dat trekt aan. Onze supermarkt is een ontmoetingsplek voor veel mensen. We vervullen hiermee een sociale functie. Over het algemeen doen de dames op hun gemak boodschappen en zitten hun echtgenoten op een bankje in de winkel geanimeerd met elkaar te kletsen. Iedereen vindt het geweldig!”Foto van een bankje in Jumbo Brielle

Een beetje supermarktondernemer kan niet anders dan toegankelijk ondernemen.

“In Brielle heb ik aan de Ouderenbond een prettige gesprekpartner als het over toegankelijkheid gaat. We zijn zeer begaan met het welzijn van de ouderen en hulpbehoevende in Brielle. Speciaal voor diegene die niet in het bezit zijn van een scootmobiel, hebben we een servicebus geïntroduceerd. In samenwerking met de Stichting Merula-Weeshuis en Autocenter Oostvoorne rijdt deze bus 3 ochtenden in de week vanaf meerdere opstapplaatsen in Brielle naar de supermarkt en weer terug. De servicebus is een gratis service waar je gebruik van mag maken wanneer je bij onze winkel boodschappen doet. Dit wordt volledig ondersteund door vrijwilligers. We gunnen het de mensen die hier gebruik van maken van harte! Het is dankbaar werk en goed voor de uitstraling tegelijk. Dit is niet in geld of cijfers uit te drukken. Ik ben van mening dat een beetje supermarktondernemer niet anders kan dan toegankelijk ondernemen”.

Het SSK keurmerk

“Laatst ontvingen we uit handen van onze brancheorganisatie Het Vakcentrum het SSK Keurmerk (Stichting Super Supermarkt Keurmerk). Dit keurmerk staat voor; lokale betrokkenheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Toegankelijkheid is hier een onderdeel van. De uitreiking van het keurmerk was voor ons natuurlijk weer een mooi PR-momentje.”

We hebben 4 geweldige collega’s met een beperking in dienst. Daar zitten wat ‘goudvinkjes’ tussen! Ook deze collega’s wijzen ons op zaken die toegankelijker kunnen.

De “Kletskassa”

“Begin dit jaar heeft een Jumbo-filiaal ergens in het zuiden van het land de ‘kletskassa’ geïntroduceerd. Dit is een speciale kassa die ervoor moet zorgen dat ouderen en hulpbehoevende die bij het afrekenen een kort ‘kletspraatje’ willen maken, dat ook kunnen doen. Bij onze winkel is dat standaard. Iedere medeweker bij Jumbo Brielle wordt getraind op dit soort onderdelen van het werken in een supermarkt. We proberen met z’n allen de snelheid er wat uit te halen. De wereld is al gehaast genoeg. Een beetje extra aandacht aan je klanten besteden, de tijd voor ze nemen, ook dat is een onderdeel van de Jumbo-formule. Als een klant zich goed voelt in je winkel en men kan comfortabel boodschappen doen, levert dat een supermarkt natuurlijk voordeel op. Als je serieus bezig bent met toegankelijk ondernemen, herkennen andere klanten die niet beperkt zijn, dat ook”. Foto van groetenafdeling van Jumbo Brielle

Besef dat je een rol vervuld in de gemeenschap. Die rol gaat verder dan alleen spullen verkopen.

Die 16 jaar ondernemerschap zijn echt niet vanzelf gegaan

“Ben je als ondernemer standaard, dan krijg je ook standaard klanten. Als je wat anders wilt moet je wat anders brengen. Je moet jezelf wakker schudden, want die 16 jaar ondernemerschap die ik er inmiddels op heb zitten, zijn echt niet vanzelf gegaan. Blijf altijd goed nadenken wat voor winkel je wilt zijn en blijven. In de huidige tijd moet je beseffen dat je een rol in de gemeenschap vervuld. Dat gaat veel verder dan alleen spullen verkopen. Klanten worden door de vergrijzing steeds hulpbehoevender. Die moet je dus tegemoet blijven komen. Dat maakt het ondernemen ook breder en je krijgt er heel veel dankbaarheid voor terug”, aldus Hans de Vette.Foto van Jumbo Brielle eigenaar Hans de VetteWebsite: www.jumbo.com

 

Naar overzicht ervaringen

Implementatiewet toegankelijkheidsvoorschriften aangenomen door Eerste Kamer

Zelfscan ismijnsitetoegankelijk.nl uitgebreid met meer meetpunten

Webinar: ‘Al klaar voor 2025? Toegankelijkheidseisen van eindapparatuur voor telecommunicatiediensten én telecommunicatiediensten’