Eindhovense horeca toegankelijker door het ‘plenkske’

Marieke van Gastel zet zich in voor toegankelijkheid en inclusie. Als raadslid in Eindhoven en oprichter van haar eigen bedrijf, Driven by Marieke, werkt ze onvermoeibaar aan een inclusievere samenleving.

foto van Marieke van gastel

Ervaringsdeskundige

Marieke heeft zelf een progressieve spierziekte en is al haar hele leven ervaringsdeskundige op het gebied van zorg, toegankelijkheid en onderwijs. Haar persoonlijke ervaringen hebben haar gemotiveerd om anderen te helpen en zich in te zetten voor een inclusieve samenleving. “Mensen met een beperking worden veel te weinig vertegenwoordigd in de politiek,” zegt ze. Dit is een van de redenen waarom Marieke actief is geworden als raadslid in Eindhoven.

Plenkske in Eindhoven

Een van Mariekes initiatieven is het Plenkske: een opritplaat die ervoor zorgt dat mensen in een rolstoel makkelijker toegang hebben tot horecagelegenheden. Het project is gericht op het verbeteren van de toegankelijkheid van horeca en winkels in de stad. Het idee ontstond tijdens een gesprek met Ruud Bakker, voorzitter van de Koninklijke Horeca Nederland, regio Eindhoven en eigenaar van een restaurant in de Dommelstraat.

Marieke: “Ik kende al iemand in Tilburg die bezig was met de uitrol van het plenkske en we dachten dat het ook wel moest lukken in Eindhoven. Het is een van onze speerpunten om de horeca en het mkb toegankelijker te maken. En vanuit het perspectief van ondernemers is het ook belangrijk dat alle klanten binnen kunnen komen, ook klanten die in een rolstoel zitten.”

Voor de implementatie van het Plenkske-project werd een subsidie aangevraagd bij de gemeente Eindhoven. Met deze subsidie werden de eerste opritplaten aangeschaft en geplaatst in de Dommelstraat. De reacties waren positief en het project werd al snel uitgebreid naar andere delen van de binnenstad, zoals de Kleine Berg en de Grote Berg.

Ruud: “Tijdens een bijpraatsessie begonnen Marieke en ik te filosoferen over wat ideaal en leuk zou zijn voor Eindhoven. We realiseerden ons dat horecagelegenheden vaak moeilijk toegankelijk zijn voor mensen met een beperking door opstapjes en hoogteverschillen. Maar we waren bang dat ondernemers vooral zouden denken: wie gaat dat betalen? Na overleg met leveranciers en de gemeente, kwam een ambtenaar met een oplossing. Er werd een budget beschikbaar gesteld om het plenkske te ontwikkelen.”

De uitdagingen van toegankelijkheid

Hoewel het Plenkske een succes is, blijven er uitdagingen. Toegankelijkheid gaat verder dan alleen het fysiek binnenkomen van een gebouw. “In sommige zaken moeten tafeltjes en stoelen verplaatst worden om ruimte te maken,” legt Marieke uit. Daarnaast is er nog een lange weg te gaan als het gaat om de inrichting van sommige winkels en de serviceverlening aan mensen met een beperking.

Een ander belangrijk aandachtspunt voor Marieke is de acceptatie van hulphonden. “Het komt nog steeds voor dat mensen met een hulphond geweigerd worden in horecagelegenheden,” vertelt ze. “Dit probleem is vaak te wijten aan onwetendheid van de ondernemers.”

De toekomst van toegankelijkheid

Marieke hoopt dat het plenkske zich als een olievlek door Nederland zal verspreiden. “Het zou geweldig zijn als elke gemeente zijn eigen variant van het Plenkske zou hebben,” zegt ze enthousiast. Ze benadrukt het belang van samenwerking tussen gemeenten, ondernemers en ervaringsdeskundigen om toegankelijkheid te verbeteren.

Ruud: “De gemeente Eindhoven heeft besloten om de komende drie jaar elk jaar een budget beschikbaar te stellen voor toegankelijkheid. Het is heel mooi dat het plenkske dat teweeg heeft gebracht.”

foto van het plenkske

 

 

Naar overzicht ervaringen

Gebrekkige digitale toegankelijkheid kost webshops jaarlijks miljarden euro’s

Cynthia Peek: “Ik wil graag sporten zonder drempels”

Terugblik op het European Accessibility Act Event: Bedrijven klaarstomen voor een toegankelijke toekomst