Arnold van Binsbergen: “Toegankelijkheid moet je gewoon doen”

Arnold van Binsbergen van Treffend & Co, een creatief communicatiebureau, kreeg de vraag van een klant om mee te denken over een 100% toegankelijke huisstijl en website. Een opdracht die ze met beide handen aannamen.

Arnold is founder van Treffend & Co, een creatief communicatiebureau gespecialiseerd in het positioneren en profileren van organisaties. Zijn mening over toegankelijkheid? ‘Dat moet je gewoon doen!’ Toen Treffend & Co van Knop de vraag kreeg om mee te denken over een 100% toegankelijke huisstijl en website, hoefde hij dan ook niet lang na te denken.

Hoe reageerde je op de vraag om een 100% toegankelijke website te gaan ontwikkelen?

Arnold: “We vonden en vinden het een ontzettend leuke uitdaging. Je zet de gebruiker van je product, in dit geval een website, altijd al centraal. Toch gaat dit een flinke stap verder. Gedurende het proces werden we ons steeds meer bewust van de beperkte gebruiksvriendelijkheid van een niet-toegankelijke website, terwijl het niet onze eerste toegankelijke website was.”

Foto van een man werkend op een laptop

Jan Pieter Helmholt is adviseur en medeoprichter van Knop, hij vertelt: “Wij hebben veel voor grotere organisaties gewerkt, met name in de (semi)publieke sector. Daar speelt digitale toegankelijkheid (o.a. WCAG) al langer. Dit jaar (2020) zijn we gestart met Knop. Een bedrijf met als speerpunt digitale toegankelijkheid. Voor Knop moest er een nieuwe huisstijl en website komen. Beide natuurlijk toegankelijk, maar niet saai. Liever juist vrolijk en kleurrijk, laten zien dat er genoeg mogelijk is met toegankelijkheid. We zochten een vormgever die ons het vertrouwen gaf om dit proces samen in te gaan. Kennis en ervaring zijn daarbij belangrijk, maar de wil van de vormgever om toegankelijk te ontwerpen is echt een must. Treffend & Co gaf ons dat vertrouwen. En we zijn nog niet klaar: bij nieuwe functionaliteiten en feedback van bezoekers kijken we opnieuw naar de toegankelijkheid.”

We zijn nog niet klaar, we kijken constant naar toegankelijkheid

Heeft het maken van een toegankelijke website invloed op het proces?

“De toegankelijkheid wordt een prioriteit, net zo belangrijk als privacy of veiligheid. Als ontwerper is het de kunst om binnen de voorwaarden het beste te vinden voor de gebruiker van de website.” Ontwerper Willem Klerk vertelt: “Voor mij was met name het contrast belangrijk. Het ontwerp van de website baseer je op de huisstijl of vormgeving van het bedrijf. Daarin zitten niet altijd kleuren die contrasterend genoeg zijn. Dat is een leuke zoektocht geweest!”

Met deze website hebben we het maximale bereikt

Ben je tevreden met het resultaat?

“Het was niet onze eerste toegankelijke website, maar het mooie is dat we met deze website het maximale hebben bereikt: alles is nu tot in de puntjes verzorgd. De samenwerking met het bureau dat de technische uitwerking voor haar rekening nam, zorgde voor extra alertheid. We konden bij elkaar meekijken en er voor de klant het allerbeste uithalen.”

Hoe mooi zou het zijn als iedereen zijn of haar verantwoordelijkheid hierin pakt

Hoe ziet de toekomst eruit?

“Allereerst gaan wij zelf weer aan de slag. Onze eigen, huidige website is nog niet 100% toegankelijk en daar willen we uiteraard graag naartoe. Uiteindelijk zouden toegankelijke websites de norm moeten zijn. Dat geldt zeker voor organisaties in de zorg of overheden die te maken hebben met mensen met een visuele beperking of mensen die op een andere manier baat hebben bij een 100% toegankelijke website. Maar nog mooier zou het zijn als iedereen hier zijn of haar verantwoordelijkheid in pakt. Ook informatie over een dagje uit, online shoppen of kennis opdoen over specifieke onderwerpen zou altijd toegankelijk moeten zijn. Uiteindelijk levert dat ook meer omzet op. Wij gaan in ieder geval met de toegankelijkheid van onze eigen website aan de slag.”

Website Treffend en Co: www.treffendenco.nl

Website KNOP: www.knop.nl

Naar overzicht ervaringen