Foto van een man met een petje op zijn hoofd die een hamburger voor zich houdt waar een hap uitgenomen is.

Horecaketens Bram Ladage, Kwalitaria en KHN streven samen naar meer toegankelijkheid

Bram Ladage, Kwalitaria en Koninklijke Horeca Nederland slaan samen de handen ineen voor het creëren van meer toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Dit initiatief, het pact Toegankelijke Horeca onder leiding van MKB Toegankelijk van MKB-Nederland, heeft als doel een gastvrije horecaomgeving te creëren waar iedereen – inclusief mensen met een beperking – zich welkom voelt.

Pact Toegankelijke Horeca: samen werken aan meer toegankelijkheid

Het pact Toegankelijke Horeca richt zich op drie belangrijke pijlers: bewustwording, kennisdeling en concrete verbeteringen binnen de eigen horecagelegenheden. Door deel te nemen aan het pact erkennen de horecaketens en ondernemers het belang van een toegankelijke horeca en zetten zij zich in voor een inclusieve eet- en drinkervaring voor al hun klanten en gasten.

Toegankelijkheid verbeteren met een horecascan

De eerste stap in dit traject is inzicht krijgen in de huidige toegankelijkheidssituatie. Via een locatie-scan worden verbeterpunten in kaart gebracht, zoals de bereikbaarheid van het terras, de indeling van de zaak en de toegankelijkheid van toiletten maar ook de sociale- en digitale toegankelijkheid wordt in kaart gebracht. Elke deelnemende organisatie ontvangt een uitgebreid adviesrapport met aanbevelingen en prioriteiten. MKB Toegankelijk biedt vervolgens ondersteuning bij het doorvoeren van praktische verbeteringen, zodat gastvrijheid écht voor iedereen toegankelijk wordt.

Inspireren, leren en samen groeien

Toegankelijkheid gaat verder dan fysieke aanpassingen. Het pact richt zich ook op bewustwording binnen horecateams op de werkvloer. Door kennis te delen en inspirerende voorbeelden uit te lichten, wordt het hoofdkantoor, de (franchise)ondernemers en medewerkers gestimuleerd om toegankelijkheid structureel te verbeteren. Dit komt niet alleen ten goede aan gasten met een beperking, maar verhoogt ook de algemene gasttevredenheid en klantloyaliteit.

Naar overzicht nieuwsberichten