Nazorgtraject MKB Toegankelijke Routes
Het project MKB Toegankelijke Routes bevindt zich momenteel in fase 3, waarin er vele nieuwe routes worden ontwikkeld en tevens nazorg wordt geboden aan deelnemers van reeds bestaande routes uit fase 2. In dit artikel bespreken we de veranderingen ten opzichte van eerdere fases, en verkennen we de uitdagingen en kansen die het nazorgtraject met zich meebrengt. We spraken hiervoor met Ingrid Verheij, projectleider bij Ongehinderd.
Uitbreiding van de routes
Een van de belangrijkste doelen in fase 3 is het uitbreiden van een aantal routes in Nederland. In plaats van enkel te focussen op winkelstraten en horecagelegenheden, zoals in eerdere fases, gaan we nu ook kijken naar nieuwe typen locaties. Denk hierbij aan hotels, theaters, musea of andere attracties, zoals een dierentuin of pretpark. Deze aanvulling is belangrijk omdat het een breder publiek aantrekt, en ervoor zorgt dat mensen met een beperking niet alleen kunnen winkelen of eten, maar ook activiteiten kunnen ondernemen of kunnen verblijven in een toegankelijke omgeving.
MKB Toegankelijke Routes helpt ondernemers en gemeenten om winkelgebieden toegankelijker te maken voor mensen met een beperking, door zowel de toegankelijkheid van ondernemingen als de openbare ruimte in kaart te brengen en te verbeteren. Het is een initiatief van het programma MKB Toegankelijk van VNO-NCW en MKB-Nederland. Ongehinderd is de partij die namens VNO-NCW en MKB-Nederland de gehele uitvoering, waaronder de toetsing van alle locaties, voor haar rekening neemt.
Evaluatie
Naast het uitbreiden van het aantal routes, is de nazorg van de routes uit fase 2 een belangrijk onderdeel van fase 3. In deze nazorg bezoeken we de deelnemers en evalueren we hun deelname. Hierbij kijken we naar hoe de deelnemende ondernemers zich de afgelopen twee jaar hebben ontwikkeld op het gebied van toegankelijkheid. Zijn er maatregelen genomen naar aanleiding van eerdere adviezen? Wat zijn de obstakels geweest? Door deze informatie te verzamelen, kunnen we beter inzicht krijgen in wat er nodig is om verdere stappen te zetten.
In het nazorgtraject zullen er ook nog 3 extra deelnemers aan de route worden toegevoegd, die de route extra interessant maken.
De inzet van ervaringsdeskundigen
Wat fase 3 uniek maakt, is de inzet van ervaringsdeskundigen, die binnen het project de rol van ‘verkenner’ of ‘ambassadeur’ uitvoeren. Zij spelen een belangrijke rol in de voorbereiding en uitvoering van een toegankelijke route. Hun aanwezigheid draagt bij aan de bewustwording bij ondernemers over het belang van een toegankelijke zaak. Zowel vanuit het perspectief van de doelgroep, die graag zelfstandig op pad wil. Maar ook dat de ondernemer daardoor meer klanten kan ontvangen, wat extra omzet kan betekenen.
Het werven van deze verkenners en ambassadeurs is een intensief proces, dat op landelijk niveau plaatsvindt. Deze ervaringsdeskundigen worden goed voorbereid op de uit te voeren werkzaamheden, zodat ze precies weten wat er van hen wordt verwacht. Hierdoor kunnen ze efficiënt en zelfstandig aan de slag.
Wat brengt de toekomst?
Hoewel fase 3, waarin er steeds meer nieuwe routes worden ontwikkeld nog in volle gang is, zal het nazorgtraject binnenkort ook opgestart worden. Door de inzet van ervaringsdeskundigen bij de evaluatie en het uitbreiden van de routes uit fase 2, wordt de toegankelijkheid verder verankerd in de deelnemende gemeentes. Voor nu ligt de focus op de eerste stappen in het nazorgtraject, zoals het werven en opleiden van ambassadeurs en het bezoeken van ondernemers voor de evaluatie.