Hoe spreek je iemand aan

Toegankelijkheid is ook (en misschien wel: vooral) een klantvriendelijke en open houding naar klanten. Twijfel je? Vraag je klant gerust of – en hoe – je hem kunt helpen. We geven je 6 tips en aandachtspunten.

Tip 1: Bij een beperking in het zien

  • Vraag of je kan helpen met het zoeken naar producten in de winkel.
  • Bied (vrijblijvend) een arm aan om met de klant door de winkel te lopen.
  • Beschrijf de omgeving goed en duidelijk.

Tip 2: Bij een lichamelijke beperking

  • Vraag of je kunt helpen en op welke manier.
  • De meeste klanten met een lichamelijke beperking willen zo zelfstandig mogelijk hun boodschappen doen. Help niet meer dan nodig en gewenst is.
  • Denk zo nodig creatief en overleg met je klant.

Tip 3: Bij een verstandelijke beperking

  • Spreek de klant met een verstandelijke beperking aan en communiceer niet via de begeleider.
  • Neem de tijd. Wacht tot je klant klaar is met praten.
  • Luister actief: vat samen, check of je het goed begrepen hebt en vraag door.
  • Gebruik eenvoudige taal, maar maak het niet kinderlijk.
  • Help zo nodig bij het nemen van beslissingen, maar laat de klant zelf beslissen.

Tip 4: Bij een beperking in het horen

  • Kijk de gast aan en spreek duidelijk.
  • Ondersteun zinnen zo mogelijk met gebaren.
  • Veel slechthorenden en doven hebben een aparte manier van spreken. Vraag gerust om herhaling als je de klant niet verstaat en/of begrijpt.
  • Schrijf zo nodig iets op om het te verduidelijken.

Tip 5: Assistentiehonden zijn welkom

Niet vergeten: assistentiehonden zijn altijd welkom. Je leest er hier meer over.

Tip 6: Download de tips voor je medewerkers

Alle bovenstaande tips staan ook in een aantrekkelijk opgemaakt PDF-bestand. Je kunt deze uitprinten als flyer of poster voor je medewerkers. Download hier het bestand (PDF, 830KB) (link opent in apart venster).

Man in rolstoel in een doe-het-zelf-winkel

Vragen of hulp nodig?

Ga naar de contactpagina