Tips voor vrijetijdssector

Hoe gaan jij en je medewerkers om met gasten met een beperking? Je vindt hier 8 tips en aandachtspunten. En weet je het een keer niet zeker? Ga het gesprek aan en vraag je gast gerust hoe je hem kunt helpen.

Tip 1: beperking in het zien

  • Beschrijf de omgeving goed en duidelijk.
  • Bied een arm aan om de gast te begeleiden naar een zitplaats.
  • Vraag of je kan helpen met bijvoorbeeld de menukaart.

Tip 2: lichamelijke beperking

  • Geef gasten voldoende tijd, bijvoorbeeld bij het plaatsnemen aan een tafel.
  • Vraag of je kunt helpen en op welke manier.
  • Denk creatief en overleg met je gast.

Tip 3: verstandelijke beperking

  • Spreek de gast met een verstandelijke beperking aan en communiceer niet via de begeleider.
  • Gebruik eenvoudige taal, maar maak het niet kinderlijk.
  • Doe suggesties om de gast te helpen, bijvoorbeeld door in verschillende woorden uit te leggen wat je bedoelt.

Tip 4: psychische stoornis

  • De beperking is niet altijd zichtbaar. Probeer de gast goed te ‘lezen’.
  • Bied de gast een rustig plekje aan als hij of zij last heeft van geluid en bewegingen.
  • Check of het naar wens is en geef de gast zo nodig wat extra tijd.

Tip 5: luchtwegproblemen

  • Bied een tochtvrije plek aan.
  • Bied bij een open keuken een tafel aan zo vrij mogelijk van keukengeuren.

Tip 6: beperking in het horen

  • Kijk de gast aan en spreek duidelijk.
  • Ondersteun zinnen zo mogelijk met gebaren.
  • Schrijf zo nodig iets op om het te verduidelijken.

Tip 7: assistentiehonden zijn welkom

Niet vergeten: assistentiehonden zijn altijd welkom. Je leest er hier meer over.

Tip 8: download de poster met tips voor je medewerkers

Alle bovenstaande tips staan ook in een aantrekkelijk opgemaakt PDF-bestand. Je kunt deze uitprinten als flyer of poster voor je medewerkers. Download hier het bestand (PDF, 830KB) (link opent in apart venster).

Vragen of hulp nodig?

Ga naar de contactpagina