Ervaringen
Primark: “Toegankelijkheid hoort bij wie wij zijn”
Toegankelijkheid staat bij Primark altijd hoog op de agenda. Voor de internationale modeketen is het geen nieuw thema, maar een essentieel onderdeel van het dagelijks werk. "We zijn er voor iedereen, dus moet ook iedereen toegang hebben tot onze winkels," zegt senior communicatiemanager Christine Braun. "Het pact was een uitgelezen kans om te toetsen wat…
Lees het volledige berichtWibra zet toegankelijkheid centraal: “We willen er echt voor iedereen zijn”
Tijdens een informatiesessie van brancheorganisatie INretail werd de oproep gedaan voor deelnemers aan het Pact Toegankelijk Winkelen van MKB Toegankelijk. Charlotte Timmermans, medewerker Corporate Social Responsibility (CSR) bij Wibra, herkende meteen de waarde: “Social compliance is voor ons al een belangrijke pijler. Meestal richt je je dan op processen aan de voorkant van de keten,…
Lees het volledige berichtJoy Moonen over reizen met een motorische beperking: “Ik kan net zoveel als ieder ander”
Joy Moonen reist voor haar werk het hele land door, met de trein én in een elektrische rolstoel. Ze geeft lezingen en trainingen over het leven met een beperking – in haar woorden “een anderswerkend lijf”. Want, zo vertelt ze: “Ik kan een heleboel, alleen doe ik de dingen anders dan jij.” Soms kost het…
Lees het volledige berichtKwalitaria zet stappen richting inclusieve horeca: “Soms begint het met een simpel haakje voor een jas.”
Een toegankelijkere horeca hoeft niet te beginnen met een invalidentoilet of grote verbouwingen. Soms begint het met een simpel haakje voor een jas. Dat is de les die Joep Leemans, algemeen directeur van Food Franchise Company (FFC), leerde in zijn eerste gesprek over toegankelijkheid met MKB Toegankelijk. "Dat moment heeft me echt geraakt. Toen dacht…
Lees het volledige berichtBianca Mastenbroek over bankzaken doen: “Zodra ik een QR-code moet scannen, wordt het lastig”
Online kleding bestellen, een iDeal-betaling doen of geld naar je spaarrekening overmaken: voor veel mensen iets vanzelfsprekends, maar helaas is dat niet voor iedereen zo. Bianca Mastenbroek heeft een spierziekte, waardoor het haar niet altijd lukt om zelf haar bankzaken te regelen. In dit artikel lees je waarom dat niet lukt, en wat haar bank…
Lees het volledige berichtChristiaan Waters: “Een website of app kan er prima uitzien, maar wel onleesbaar zijn voor de schermlezer”
Online supermarkt Picnic is één van de diensten die te maken krijgt met de Europese Toegankelijkheidsrichtlijn. De richtlijn, die op 28 juni 2025 ingaat, moet producten en diensten in Nederland toegankelijker maken voor iedereen. Of je nu wel of geen beperking hebt. Christiaan Waters heeft een visuele beperking en is daardoor slechtziend. In dit artikel…
Lees het volledige bericht